|

ممنوع شدن کشت زودهنگام پاییزه در مغان

ممنوع شدن کشت زودهنگام پاییزه در مغان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و کاهش چشمگیر آورد رودخانه ارس ضروری است کشاورزان از کشت زود هنگام پاییزه و کشت دوم در شبکه‌های آبیاری مغان و خداآفرین خودداری کنند.

به گزارش مملکت ما ، علی حیدری اناری روز دوشنبه در جلسه مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی با تاکید بر لزوم همکاری همه جانبه دستگاههای مختلف برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی افزود: برای رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی باید پای کار باشند.

وی اضافه کرد: کشاورزان شبکه آبیاری و زهکشی مغان هم برای عبور از شرایط خشکسالی اقدامات لازم برای مدیریت کمبود آب در شبکه از جمله انجام کامل آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری، تغییر در شیوه آبیاری محصولات ردیفی، افزایش دور آبیاری محصولات کشاورزی ، اعمال کم آبیاری و همچنین نوبت بندی آب در کانال‌ها را انجام دهند.

ماهانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در شبکه آبیاری مغان مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره مصرفه ماهانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان گفت: با توجه به کاهش چشمگیر آب رودخانه ارس، کشت ۶۰ درصد اراضی در پاییز و ۴۰ درصد دیگر هم در بهار با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها برای سال آبی آینده هدف گذاری شد.

حیدری اناری با تاکید بر لزوم الگوی کشت و مصرف آب در استان افزود: برای تحقق این امر و دستیابی به راهکارهای علاج بخشی کاهش منابع آب دشت اردبیل از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت بکارگیری دستورالعمل‌های علمی و تحقیقاتی در بخش آب گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاهیان از جمله استادان مجرب می‌تواند در این راستا مثمرثمر واقع گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه استفاده از راهکارهای علمی و تحقیقاتی برای اصلاح الگوی مصرف و کشت در دشت‌های استان جزو برنامه‌های بخش آب است، افزود: باید با برگزاری سمینارها و میزگردهای علمی و استفاده از نظرات صاحب‌نظران به دنبال راهکارهای مناسب برای رسیدن به مصرف بهینه منابع آب و علاج بخشی کمبود منابع بود.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار