|

نسل نو مرسدس کلاس E بی‌نظیرتر از قبل

نسل نو مرسدس کلاس E بی‌نظیرتر از قبل

نسل نو مرسدس کلاس E، زیرساختی مدرن در پس استایلی کلاسیک را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش مملکت ما ، به جرات میتوان گفت، مرسدس کلاس E برای بیش از ۷۵ سال، معیاری جهت تعیین استاندارد سدان های لوکس سایز متوسط، چه در بخش طراحی و استایل و چه از نظر فناوری و تکنولوژی به شمار می آید.

مرسدس بنز همواره و در هر نسل از کلاس E، فناوری های نوینی را به همراه آن معرفی کرده و حال در نسل ششم ( اتاق W۲۱۴ ) نیز به شکلی گسترده از این الگو پیروی می کند.

به عبارت ساده تر، کلاس E جدید را می توان ترکیبی از طراحی تحول یافته، فضای داخلی مدرن و انقلابی و پیشرانه های پیشرفته هیبریدی دانست که قرار است نقطه مشترک سدان های درون سوز و سنتی و مدلهای الکتریکی و مدرن این خودروساز کهنه کار باشد.

با این مقدمه، به بررسی و نقد طراحی نسخه ۲۰۲۳ E کلاس میرویم تا ببینیم مرسدس بنز تا چه حد در ارائه ایده های نو موفق بوده است.

طراحی کلاس E جدید، به سرپرستی گوردون واگنر«Gorden Wagner»، رئیس دپارتمان طراحی این شرکت انجام شده و از فلسفه طراحی جدید این برند تحت عنوان «Sensual Purity» یا خلوص نفسانی که توسط طراحان تعریف شده و پیش از این نیز شاهد نمایش آن در مدل های جدید کلاس S، C و نسخه های الکتریکی EQ بوده ایم، پیروی می کند.

همانطور که در مقدمه اشاره شد، استایل ظاهری نسل جدید Eکلاس اتاق W۲۱۴، تلفیقی از سنت و مدرنیته می باشد، اما آیا چنین تلفیقی جذاب از کار در آمده یا خیر، در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

همانند اسلاف خویش، نسل نو E کلاس نیز چه در پیکره سازی کلی و چه در جزئیات بدنه، شباهت های بسیاری با برادران خود، یعنی کلاس C و S دارد و این یکی از نقدهایی است که این روزها همواره نسبت به زبان طراحی جدید مرسدس و شباهت های زیاد میان آن ها وجود دارد.

اما اگر به گذشته برگردیم خواهیم دید که مرسدس بنز چه در دوران ریاست طراح افسانه ای خود یعنی «برونو ساکو» و چه در زمان «پیتر فایفر» نیز چنین رویه ای و سیاستی را، بخصوص نسبت به سدان های سنتی خود داشته است. بنابراین نمی توان از این شباهت ها در خانواده محصولات مرسدس بنز به عنوان نکته ای منفی یاد کرد.

در نمای جلو و در اولین نگاه، چهره ای به مراتب پویا و به اصطلاح شاداب تر در مقایسه با کاراکتر تهاجمی و عصبانی نسل قبل، بخصوص در مقایسه با نسخه فیس لیفت W۲۱۳ شاهد هستیم و این امر به واسطه استفاده از جلوپنجره ای با ابعاد بزرگ تر ایجاد شده که به طور کلی ظرافت این نما را حتی در نسخه با جلو پنجره کلاسیک بیش تر کرده است.

اما نکته بحث برانگیزی که در این نما وجود دارد، فرم پردازی چراغ های جلو است که با ایجاد دو منحنی در قسمت پایینی، فرمی غریب، اندکی خام و به اصطلاح غیر قابل هضم ( از نظر بصری ) برای آن ایجاد کرده است و نه تنها تاثیری در ایجاد حس بصری دوبل بودن چراغ ها که بخشی از DNA کلاس E است نداشته، بلکه این تصور را به وجود می آورد که تنها هدف طراحان از رسیدن به چنین فرمی، صرفا ایجاد تفاوتی هرچند اندک نسبت به کلاس S و C بوده آنهم به ساده ترین روش ممکن!!

همچنین اتصال چراغ ها به پنل جلو پنجره نیز که از طریق یک سطح مشکی صورت گرفته بسیار مورد انتقاد رسانه های خودرویی و طراحان آزاد بوده و با وجود آنکه بیانگر پیوند میان عناصر سنتی و مدرن بوده و به نوعی یادآور مدل های EQ است، اما بازهم این نحوه اتصال فرمی به یکدیگر جای بسی تامل دارد، آن هم در مورد خودروسازی در قامت مرسدس که همواره در مقوله دقت و وسواس در جزئیات طراحی همواره زبانزد بوده است.

اما با وجود این کاستی ها، همچنان در نمای جلو E کلاس عناصر جذابی نیز وجود دارد که بتوان به آن اشاره کرد و مهم ترین آن بازگشت دو خط ماهیچه ای در کناره های کاپوت است که از نسل اول «SLK» به عنوان یکی از DNA طراحی مرسدس، بخصوص محصولات اسپرت تر شناخته می شود و نمایی عضلانی به آن بخشیده است.

ضمن اینکه طراحی ورودی هوای سپرها هنوز هم از همان خطوط کلی که در سایر مدلها دیده ایم پیروی می کنند، با این وجود، حذف قطعات تزئینی کرومی در این بخش، خطوط و سطوح ساده و تمیز تری را حتی در نسخه «Progressive» ایجاد کرده است.

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که نه تنها در E کلاس جدید، بلکه در مدلهای C و S جدید نیز با وجود تمام نقدهای تند و تیزی که به استایل کلی آن ها می شود، اما همچنان زیبا، جذاب و شاید با کمی اغراق بی نقص می باشند، بخصوص از نظر تناسبات.

ایی کلاس ۲۰۲۴ در نمای کناری، همچنان شکل سنتی یک سدان سه جعبه ای «Cab backward» را حفظ کرده است. با این حال سقف کمانی و ستون C خوابیده و امتداد آن بر روی در صندوق، از نظر بصری فرمی سیال و حالتی اسپرت-کوپه مانند، دقیقا مشابه با آنچه که در CLS و CLA شاهدیم را به آن بخشیده است.

در قسمت «Greenhouse» یا همان فرم گرافیکی شیشه های جانبی نیز به سختی می توان تفاوتی با نسل قبلی پیدا کرد، اما آنچه که نسل جدید را در این نما جذاب کرده، استفاده از دو خط شانه عضلانی در بالای گلگیرهای جلو و عقب است که با رسیدن به مرکز درهای جلو و عقب، با ظرافتی خاص محو می شوند و بگونه ای منطقی و متعادل، بر اسپرت بودن کاراکتر خودرو افزوده است.

البته در همین بخش از طراحی دستگیره درها نباید عافل شد که همانند S کلاس از نوع مخفی یا «Pop-out» بوده و علاوه بر ایجاد چهره ای مدرن، تاثیر آیرودینامیکی مثبتی بر بدنه نیز دارد.

و در انتهای این بررسی به نمای عقب خودرو می رسیم.

یکی از نکاتی که در محصولات جدید مرسدس، به وضوح دیده می شود، فرم مثلثی چراغ های دو تکه عقب است که اگر چه با ساختار کلی نمای عقب هماهنگ است، اما به لحاظ بصری، هیچ گاه فرم پخته و بی نقصی را به نمایش نمی گذارند.

نسل نو کلاس E نیز از این قاعده مستثنی نیست، با این تفاوت که اکنون برای هماهنگی بیشتر با چراغ های جلو، یک موج دوگانه ایجاد شده که این امر در کنار اتصال چراغ ها به یکدیگر، فرمی منطقی و قابل هضم تر را برای آن به وجود آورده است.

ضمن اینکه در عریض نشان دادن این نما بسیار تاثیر گذار بوده است.

اما با وجود بهبود فرمی که چراغ های E جدید تجربه کرده، همچنان پاشنه آشیل معروف در آن وجود دارد و آن گرافیک این چراغ ها است که از دو الگو ستاره ای برای روشنایی آن استفاده شده است.

این گرافیک چراغ اگرچه ممکن است حرکتی جسورانه و البته نه صرفا «زیبا» و یا «نوآورانه» تلقی شود، اما از هیچ عنصری مشابه یا نزدیک در ساختار کلی استایل یا دیگر دیتیل های طراحی این خودرو، چه در نمای عقب و چه در سایر نماها پیروی نمی کند که همین امر لطمه جدی را به این نما وارد کرده است.

طراحی سپر و دیفیوزر عقب هم اگرچه گیرا و هماهنگ است، اما استفاده از خروجی های اگزوز تزئینی خیلی با ذائقه مشتریان این کلاس خودرو آنهم با برند مرسدس بنز هماهنگی ندارد.

در یک نگاه کلی، نسل نو مرسدس E کلاس، با وجود بهره مندی از تناسباتی چشم نواز در طراحی ، به خصوص در نمای جانبی که به آن اشاره شد، اما به واسطه بهره گیری از جزئیات و عناصر سدان های الکتریکی این برند، یعنی EQE و EQS، که از زمان معرفی منتقدین فراوانی داشته پیکره ای وزین اما غریب و در برخی قسمت ها تا حدی خام در طراحی را به نمایش می گذارد و این با اسلاف ایی کلاس که همواره ترکیبی کم نظیر از سادگی، جذابیت و وقار ظاهری را ارائه می دادند فاصله داشته و برای قبول آن به عنوان عضوی از DNA و زبان طراحی مرسدس بنز، به زمان زیادی نیاز دارو تا بتوان اصطلاحا با آن کنار امد.

هرچند شکی وجود ندارد که همین عناصر غریب به زودی به الگویی برای سایر برندها، بخصوص برخی خودروسازان شرقی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار