|

رونمایی رسمی از وانت جدید تسلا بنام سایبرتراک با طراحی فضایی

رونمایی رسمی از وانت جدید تسلا بنام سایبرتراک با طراحی فضایی

سرانجام‌ تسلا‌ از نسخه تولیدی نهایی پیکاپ‌ خبرسازش، سایبرتراک، رونمایی کرد.

به گزارش مملکت ما ، خودرویی که طی سه روز گذشته در صدر اخبار خودرویی جهان قرار داشته و اکنون با فروکش‌کردن تب و تاب رسانه‌ای آن، می‌توان با نگاهی دقیق تر آنرا مورد بررسی قرار داد.

در اینکه سایبرتراک خودرو یا بهتر بگوییم وانت باری متفاوت و جنجالی است شکی‌نیست. بدنه ای ضدگلوله، سبک طراحی متفاوت و باکسی شکل که شما را یاد کانسپتهای فیلم های علمی‌تخیلی می اندازد و عملکرد پیشرانه متفاوت ولی نباید فراموش کرد که علیرغم داغ شدن بازار انواع خودروهای پیکاپ اما همچنان اولویت اول اکثریت خریداران این کلاس خودرو، عملکردی بودن یا کاربردی بودن آنست.

اِد کیم، تحلیلگر ارشد تحقیقات خودرویی گروه Auto Pacific با تاکید بر جنبه های مثبت محصولی بنام سایبرتراک بخشی از ایرادات طراحی و مهندسی انرا نیز متذکر می‌شود؛ به گفته وی حتی خریدارانی که از وانت بار خود صرفا کارکردی تفریحی را مدنظر دارند به جنبه های کاربردی آن اهمیت زیادی میدهند این در حالیست که سایبرتراک فاقد فضای بار کاربردی و بقول معروف کاملا جعبه ای شکل می‌باشد.

در کنار این نقیصه، زاویه بیش از حد باز ستون A اتاق با کاپوت از دیگر مواردی است که ورود و خروج و احاطه دید راننده را با مشکل روبرو خواهد کرد.

نقیصه بعدی ریل‌های جانبی فضای بار است که دسترسی به کفی بار را سخت می‌کند.

همچنین علی‌رغم اعلام ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت مبنی بر فروش سالانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاهی سایبرتراک اما بسیار بعید است که این پیش بینی به زودی محقق شود.

جسیکا کالدول از مدیران سایت Edmunds می‌گوید: طراحی خاص و قیمت بالای این خودرو نشان می‌دهد که به سایبرتراک فعلا نباید به دید محصولی تولید انبوه نگاه کرد و بنظر میرسد بیشتر مورد علاقه سلبریتی‌های هنری و ورزشی، برخی ثروتمندان و البته "دوستداران جلب توجه" قرار بگیرد نه‌ کاربران واقعی!

همچنین نسخه ۶۰ هزار دلاری این پیکاپ تا سال ۲۰۲۵ در دسترس نخواهد بود و این یعنی محدودتر بودن هر چه بیشتر بازار فروش این خودرو.

علی‌رغم اعلام درخواست رزرو خرید ۲ میلیونی برای سایبرتراک، پیش‌بینی‌ها نشان از آمار مخاطبان یا خریداران واقعی بسیار کمتری را می‌دهد و همچنان بنظر می‌رسد عمده خریداران سایبرتراک همان گروه "توجه‌جویان" باشند.

به اعتقاد کارشناسان حتی خرید این خودرو توسط سلبریتی‌ها نمی‌تواند باعث جلب نظر پیکاپ سواران حقیقی شود چرا که بدون شک برای این قشر الویت‌های کاربردی بر طراحی و ظاهر ارجحیت دارد.

در این بین برخی کارشناسان صنعت خودرو هدف از اجرای پروژه سایبرتراک‌ را اثبات در خاص بودن ایلان ماسک و تسلا می‌دانند تا دستیابی به فروشی چشمگیر، هدفی کاملا متفاوت با تسلا مدل ۳ و Y….

همچنین نباید فراموش کرد که سایبرتراک بر خلاف دو عضو دیگر خانواده تسلا، در خارج از بازار آمریکای شمالی مخاطبانی محدود خواهد داشت.

و اما بزرگترین چالش برای سایبرتراک قیمت آنست، چرا که در سال ۲۰۱۹ تسلا شروع قیمت این مدل را از ۳۹ هزار دلار و قیمت نهایی انرا ۷۰ هزار دلار اعلام کرد.

اما از آن زمان‌تا به امروز اتفاقات زیادی را شاهد بوده‌ایم؛ کرونا، جنگهای متعدد بین المللی، تورم بازار آمریکا و….. که باعث گردید تا شروع قیمت سایبرتراک آنهم در نسخه دیفرانسیل عقب از ۶۰۹۹۰ دلار شروع شود و برای مدل ۴×۴ به عدد ۷۹۹۹۰ دلار افزایش یابد که با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت بدنه، این پیش بینی قیمتی چندان عجیب نبود.

اما با تمام آنچه‌ گفته‌ شد، خریداران هیچ‌ اجباری به انتظار طولانی مدت ندارند چرا که خوشبختانه گزینه‌های جایگزین برای سایبرتراک تسلا امروز زیاد بوده ضمن آنکه تا قبل از سپید شدن موی سرتان میتوانید یکی از آنها را برانید.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار