|

پورشه از نسخه ماکان EV ۲۰۲۴ رونمایی کرد

پورشه از نسخه ماکان EV 2024 رونمایی کرد

کراس اور محبوب ماکان، اینبار در قالب یک مدل برقی روانه بازار میشود.

به گزارش مملکت ما ، پورشه نسخه الکتریکی ماکان جدید خود را در دو نسخه، ماکان ۴ با قدرت ۴۰۲ اسب بخار و ماکان Turbo با قدرت ۶۳۰ اسب بخار، معرفی کرده است.

شاید بدانید که پلتفرم نسل دوم ماکان با آئودی مشترک است و با نام پریمیوم (PPE) شناخته میشود که از یک پیشرانه برقی ۸۰۰ ولت استفاده می‌کند و به عنوان پایه‌ای برای مدل‌های آینده آئودی A۶ و Q۶ الکتریکی و احتمالاً نسخه آتی پورشه کاین الکتریکی استفاده خواهد شد.

باتری های بکار رفته در پیشرانه ماکان برقی از سلول‌های لیتیوم-نیکل-منگنز-کبالت تشکیل شده است که به صورت ۱۲ ماژول چیدمان شده و ظرفیت خالص ۹۵ کیلووات‌ساعت (با ظرفیت ناخالص ۱۰۰ کیلووات‌ساعت) دارند.

پورشه اولین سازنده خودروی الکتریکی با ولتاژ ۸۰۰ ولت در مدل تایکان بود و این معماری با ولتاژ بالاتر، استفاده کم تری از مس و سرعت شارژ بیش تری را ممکن می‌سازد. با یافتن یک شارژر مستقیم ۸۰۰ ولت، می‌توان ماکان را با سرعت تا ۲۷۰ کیلووات شارژ کرد. اگر به یک شارژر ۴۰۰ ولت متصل شود، باتری به طور مؤثر به دو قسمت تقسیم می‌شود و به‌صورت موازی شارژ می‌شود که زمان شارژ را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اما در بخش طراحی پورشه ماکان، در قالب یک خودروی برقی، به طور کامل بازطراحی شده است.

تناسبات طراحی در نسخه جدید پخته تر شده و جزییات استایل بدنه علیرغم‌ مینیمال شدن، بشدت چشمنواز میباشد.

همانطور که ذکر شد این کراس اوور لوکس و جمع و جور برقی در ابتدا در دو نسخه عرضه خواهد شد. هر دو ماکان ۴ و ماکان توربو، دارای سیستم پیشرانه چهار چرخ محرک با دو موتور و دو شتاب‌دهنده هستند. ماکان ۴ تا ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور با استفاده از سیستم افزایش قدرت لحظه ای معرفی شده است. همچنین برای ماکان توربو نیز با مشخصات فنی مشابه، اما توان و قدرت بیش‌تر، که تا ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

پورشه ادعا می‌کند که با استفاده از سیستم لانچ کنترل، ماکان ۴ می‌تواند از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۹ ثانیه طی کند و با سرعت بالایی به میزان ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین گفته می‌شود ماکان توربو تنها در ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و سرعت بالایی برابر با ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

برق مورد نیاز برای موتورهای برقی هر دو مدل از یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت خالص ۹۵.۰ کیلووات-ساعت تأمین می‌شود. با اتصال به شارژر سریع DC، ماکان می‌تواند با سرعتی تا ۲۷۰ کیلووات شارژ شود که پورشه ادعا می‌کند این عملیات حدود ۲۱ دقیقه زمان خواهد برد تا باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ نماید. هنوز شرکت مقادیر برد EPA را منتشر نکرده است، اما در بررسی نسخه های آزمایشی، ماکان برقی بیش از ۴۰۰ کیلومتر برد با یک‌بار شارژ داشته است، البته این موضوع هنوز به طور رسمی از سوی کمپانی اعلام نشده است و مشخص نیست ماکان برقی در نسخه های تولیدی برد بیش‌تر یا کم‌تری، نسبت به نسخه های آزمایشی داشته باشد.

از منظر ابعادی با طول ۱۸۸.۴ اینچ، ماکان برقی جدید دو اینچ بزرگ‌تر از نسخه موتور بنزینی آن است. نسخه برقی نیز با ارتفاع ۶۳.۸ اینچ تقریباً همان ارتفاع نسخه بنزینی را دارد و عرض آن ۳.۴ اینچ بزرگ‌تر است و به طول ۱۱۳.۹ اینچ می‌رسد.

طراحی فضای کابین در ماکان برقی شباهت زیادی به سایر مدل‌های جدید پورشه، به ویژه داشبورد کاین ۲۰۲۴ دارد و بر اساس زبان‌طراحی‌جدید این‌ شرکت شکل گرفته است.

بر خلاف تصور‌ بسیاری، کمپانی پورشه نیز برخی از ابزارهای فیزیکی کنترلی برای کنترل‌های سیستم تهویه هوا (HVAC) را حفظ کرده است و به‌جای استفاده از صفحه نمایش لمسی پیچیده که در برخی از مدل‌های گذشته استفاده شده بود، از یک سیستم ناوبری جدید استفاده کرده که به کاربران اجازه می‌دهد تنظیمات تهویه خودرو را با استفاده از حرکت دستان خود تنظیم کنند.

در طراحی فضای داخلی ماکان، پورشه از صندلی‌های بدون استفاده از روکش چرم و با استفاده از مواد بازیافتی برای بخش‌های مختلف کابین استفاده کرده، که در نوع خود جالب است.

ماکان EC دارای یک کلاستر دیجیتال ۱۲.۶ اینچی و یک صفحه نمایش لمسی ۱۰.۹ اینچی است. این دو مشترکاً یک سیستم سرگرمی بر مبنای اندروید را ارائه می‌دهند که شامل اپل کارپلی و دستیار صوتی مجازی پورشه است. همچنین کمپانی از طریق مرکز برنامه‌های کاربردی پورشه، برنامه‌های شخص ثالث نیز برای خریداران ارائه می دهد. نمایشگر سوم با اندازه ۱۰.۹ اینچی که جلوی صندلی شاگرد خودروست، به صورت اختیاری برای مشتریان قابل سفارش است.

همچنین یک صفحه نمایش کوچک (Head-up display) با فناوری افزوده شده واقعیت مجازی از سوی پورشه برای مشتریان ارائه شده است تا در هنگام رانندگی اطلاعات کاربردی تری را در اختیار راننده قرار دهد. این سیستم AR مانند یک صفحه نمایش ۸۷ اینچی عمل می‌کند که به نظر می‌رسد، یک صفحه نمایش بزرگ به طول یک متر در جلوی راننده قرار دارد و اطلاعات مجازی مانند پیکان‌های مسیریابی را نمایش می دهد.

قیمت نسخه جدید پورشه ماکان ۴ از ۸۰،۴۵۰ دلار شروع و ماکان توربو از قیمت ۱۰۶،۹۵۰ دلار شروع می‌شود. هر دو مدل در حال حاضر برای مشتریان قابل سفارش هستند.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار