|

قیمت کاغذ کاهش یافته است

قیمت کاغذ کاهش یافته است

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی ایران از احتمال کاهش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد خبر داد.

به گزارش مملکت ما و به نقل از ایسنا، سید حسن میرباقری با بیان اینکه تعیین نرخ کاغذ به عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، گفت: با تعاملاتی که اخیرا با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) داشتیم و قول این وزارتخانه مبنی بر تسهیل تخصیص ارز در این بخش، احتمالا در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار خواهیم بود.

وی افزود: در هفته‌های گذشته نیز با همکاری‌های صورت گرفته بین وزارت صمت و انجمن، شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت کاغذ گلاسه و مقوا بودیم.

بیش از ۸۵ درصد کاغذ چاپ و تحریر وارداتی است

میرباقری با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد کاغذ چاپ و تحریر از طریق واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به کشور وارد شد که حدود ۵۰ هزار تن کمتر از واردات این نوع کاغذ در سال ۱۳۹۶ بوده است.

وی افزود: از ماه گذشته مقرر شده که از ۳۵۰ هزار تن مصرف کاغذ چاپ و تحریر، ۴۰ هزار تن با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارز دولتی وارد کشور شود و مابقی با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت با تخصیص ارز نیمایی تامین شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی ایران با بیان اینکه دو نرخی بودن کاغذ زمینه رانت و فساد را فراهم می‌کند، تصریح کرد: ۴۰ هزار تنی که با ارز دولتی وارد می‌شود، با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و صلاحیت واردکنندگان از سوی این وزارتخانه سنجیده می‌شود که این روند ممکن است دوباره مساله رانت و امضاهای طلایی را به وجود آورد.

دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل گرانی کاغذ؟!

وی با اشاره به ملزم بودن واردکنندگان به دریافت مجوز، گفت: در یک سال اخیر شاهد حضور برخی افراد و شرکت‌هایی بودیم که تاکنون هیچ فعالیتی در حوزه واردات کاغذ نداشتند، اما در این زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند ولی کاغذی هم وارد نکردند که نتیجه آن بحران کاغذ و افزایش چند برابری قیمت‌ها در سال گذشته بود.

میرباقری با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز مورد نیاز برای واردات کاغذ، گفت: در کاغذ چاپ و تحریر کمبود منابع ارزی وجود داشته که منجر به کاهش ۵۰ هزار تنی واردات کاغذ در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ شد و همین امر بازار کاغذ را به هم زده است.

لوازم‌التحریر گران می‌شود

او با بیان اینکه برای دفتر و کاغذ نشر باید چهار ماه قبل از آغاز مدارس، واردات آغاز شود، گفت: امسال با وجود آنکه کمتر از دو ماه به آغاز مدارس مانده هنوز اتفاقی در بازار نیافتاده و واردکنندگان همچنان با مشکل تخصیص ارز مواجه هستند که همین امر در کنار تخصیص ارز نیمایی به این محصول در سال جاری، باعث افزایش قیمت لوازم‌التحریر خواهد شد.

امروز (دوشنبه) نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار