|

فورد کاپری جدید معرفی شد

فورد کاپری جدید معرفی شد

فورد کاپری بارگشت، اما بنظر میرسد هیچ ربطی به نیاکان خود ندارد.

به گزارش مملکت ما،  پس از نصب لوگوتایپ پوما بر روی یک کراس اوور، فورد باردیگر این کار را بر روی یک مدل قدیمی و خاطره انگیز اروپایی دیگر خود انجام می دهد.

خانمها، آقایان به کاپری جدید سلام کنید، خودرویی که نشان دهنده تغییراتی بنیادین و چشمگیر نسبت به کوپه فست بک دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ است.  

در واقع،  کاپری نسخه ای تغییر یافته البته به سبک کوپه از فورد اکسپلورر فول الکتریکی است که در اروپا فروخته می شود. هر دو برادر بر روی پلتفرم MEB گروه فولکس واگن قرار دارند، بنابراین می توانید کاپری را معادل ID.5 فورد در نظر بگیرید در حالی که اکسپلورر یک ID.4 خاص تر است.  

و این یعنی یک انحراف یا تغییر کامل از کاپری قدیمی،  یک فورد اصیل که با کورتینا مشترکات زیادی داشت.

شاید اغراق کرده باشیم که کاپری را یک کراس کوپه مینامی چرا که خط سقف تقریباً مسطح است، به طوری که وقتی از بغل به آن نگاه می کنیم، تناسباتی شبیه یک سدان مرتفع را شاهدیم، اما این فرم شما را به یاد ترکیب عجیب و غریب و زشت SUV-سدان مرسدس میباخ در سال ۲۰۱۸ می اندازد، البته خروجی کار بسیار بهتر از آن مایباخ فاجعه شده است و بقول معروف استایلی جاافتاده دارد.

 در مورد مشخصات کلی و ابعادی، کاپری جدید ۱۸۲.۴ اینچ طول، ۷۳.۷ اینچ عرض و ۶۴ اینچ ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن ۱۰۹ اینچ است.  

و البته جای تعجب نیست که نسبت‌های کلی بدنه آن تقریباً با نسبت‌های VW ID.۵ مطابقت دارد.  فورد قصد دارد این شاسی بلند الکتریکی را با رینگهای استاندارد ۱۹ اینچی عرضه نماید، اما رینگ های بزرگتر در سایزهای ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز عرضه میشوند.

کاپری در نسخه پایه  دیفرانسیل عقب بوده که با تک موتور الکتریکی به قدرت ۲۸۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۲ پوند فوت خواهد بود پس توان کافی برای شتاب ۰ تا ۶۲ مایل در ساعت در ۶.۴ ثانیه و حداکثر سرعت کنترل شده الکترونیکی فقط ۱۱۹ مایل در ساعت را دارد.

در نسخه Blue Oval یک بسته باتری لیتیوم یون نیکل  منگنز- کبالت (Li-NMC) ۷۷ کیلووات ساعت تعبیه شده که برای ۳۹۰ مایل برد در چرخه WLTP مناسب است.  پس از اتمام شارژ، حدود ۲۸ دقیقه طول می کشد تا باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد در ایستگاه شارژ DC با ۱۳۵ کیلووات شارژ نمایید.

اما به سراغ نسخه  دو موتوره برویم ، این مدل چهار چرخ متحرک قدرت ترکیبی ۳۳۵ اسب بخار و ۵۰۱ پوند فوت را ارائه می دهد، بنابراین با VW ID.5 GTX کاملا یکسان است.

همین نکته در مورد کاپری تک موتوره نیز صدق می کند که البته جای تعجب نیست چرا که زیرساخت این دو مدل ۹۹ درصد یکسان‌است.

 با خرید فورد کاپری دو موتوره یک پک باتری ۷۹ کیلووات ساعتی با استفاده از حداکثر توان شارژ مجاز ۱۸۵ کیلووات که می تواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد را در ۲۶ دقیقه دوباره شارژ کرده و با هر بر  شارژ کامل، بردی ۳۶۸ مایل را فراهم می کند مواجه خواهید شد.  

ولی باید توجه داشت که این میزان پیمایش در مقایسه با مدل دیفرانسیل عقب ۲۲ مایل کاهش یافته است.

و اما وزن کاپری بطور کلی کم‌ نیست؛ مدل پایه در حدود ۴۶۲۵ پوند بوده در حالی که نسخه کامل تر  AWD وزنی ۴۸۲۸ پوندی دارد.

این SUV کراس الکتریکی که با رنگ زرد به عنوان یکی از المانهای کاپری RS کلاسیک معرفی شده، تا حد زیادی در زمینه طراحی فضای کابین مشابه اکسپلورر است.

یک صفحه نمایش لمسی ۱۴.۶ اینچی عمودی که به سمت بالا و پایین حرکت می کند تا محفظه "مخفی" واقع در پشت آن قابل استفاده باشد.

همچنین از آنجایی که ۲۰.۱ فوت مکعب فضای ذخیره سازی در پشت صندلی ها وجود دارد، مبحث عملکردی بودن را فدای خرید کاپری نمی کنید چرا که میتوانید صندلیها را تا کنید یا بخوابانید و ظرفیت بار را به ۵۳.۳ فوت مکعب برسانید.

این اعداد در واقع از اکسپلورر که ۱۵.۹ فوت مکعب با صندلی ردیف عقب بالا و ۴۹.۴ فوت مکعب پس از تا کردن ردیف دوم دارد، پیشی می گیرد.  این اختلاف فضای بار از این واقعیت ناشی می‌شود که کاپری با وجود داشتن فاصله بین دو محور یکسان با اکسپلورر، حدود ۶.۵ اینچ طولانی‌تر است.

همانند اکسپلورر جدید، کاپری تازه متولد فورد در کلن آلمان مونتاژ میشود.  قیمت اولیه از ۵۱۹۵۰ یورو (۵۶۱۸۰ دلار) برای مدل دیفرانسیل عقب شروع می شود که به معنی اینست که ۲۴۵۰ یورو (۲۶۵۰ دلار) از اکسپلورر نسخه پایه گران تر است.

 بد نیست بدانید پوما و کاپری تنها برندهای فورد با اهمیت و سبقه تاریخی زیاد نیستند که به دست طوفان اس یو وی سازی گرفتار شده اند.

چرا که موستانگ Mach-E نیز اینچنین شده و در این بین فقط پوما یک خودروی الکتریکی نیست.  با این حال، این مدل هم در شرف تغییر است و نسخه الکتریکی آن اواخر امسال عرضه می شود که در کنار نسخه بنزینی روانه بازار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار