|

افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از گمرک تمرچین

افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از گمرک تمرچین

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: امسال بیش از ۵۱۱ هزار تُن انواع کالاهای از این گمرک صادر شده که نسبت به سال قبل افزایش ۹ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش مملکت ما، علی اکبر اشرفی اظهار کرد: ارزش این میزان صادرات ۲۲۵ میلیون دلار بوده که ۱۴۱ هزار تُن آن به ارزش ۶۳ میلیون دلار با کارت بازرگانی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت مصالح ساختمانی، فولاد، مواد شیمیایی، و صنایع غذایی بیشترین موارد صادر شده از گمرک تمرچین بوده اضافه کرد: در این مدت بخش صادرات مرزنشینان نیز ۳۶۹ هزار تُن بود که ارزش آن ۱۶۱ میلیون و ۹۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: عمده صادرات کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، از مسیر ترانزیتی تمرچین به مقصد عراق و کشورهای حاشیه مدیترانه بوده است و امسال ۴۰۰ هزار تُن کالا به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار از سایر گمرکات هم از تمرچین صادر شده است.

وی اظهار کرد: این گمرک با رویه‌های مختلفی چون کارت‌های بازرگانی به صورت تجاری، مرزنشینی، پیله‌وری و کوله‌بری با واردات ۱۱ هزار و ۵۷۸ تُن کالا نیز نقش چشمگیری در افزایش تجارت در منطقه داشته است.

وی اضافه کرد: از این مقدار ۲ هزار و ۲۷۴ تُن واردات کولبری، ۲۶۹ تُن وارات پیله وری ، ۲۷ تُن شرکت های مرزنشینی و ۹ تِن هم به صورت کارت بازرگانی ثبت شده است.

اشرفی با بیان اینکه گمرک تمرچین امسال در زمینه ترانزیت مبدا و مقصد هم عملکرد بسیاری خوبی داشته اشت افزود: در این مدت ۵۷۰ هزار تُن کالا به ارزش ۵۱۹ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار به صورت ترانزیت مبدا جابجا شده که از نظر وزنی ۲۲۹ درصد و از نظر ارزش ۹۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در زمینه ترانزیت مقصد نیز ۲۶۲ هزار و ۸۱۳ تُن کالا به ارزش ۵۷۷ میلیون دلار جابجا شده که از نظر وزنی ۲۲ درصد و از نظر ارزش هم ۱۳ درصد افزایش نشان می دهد.

وی گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و جویای انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی در ۲ طرف مرز، تمرچین پیرانشهر دارای آینده و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار