|

افزایش ۲ برابری تولید کلزا در استان خراسان شمالی

افزایش ۲ برابری تولید کلزا در استان خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۸۰ تن دانه روغنی کلزا، کاملینا و گلرنگ در سه ماهه نخست از سطح کشتزارهای این استان تولید شد.

به گزارش مملکت ما، وحید صباغ اظهار کرد: از این میزان؛ یک هزار و ۵۰۰ تن کلزا، یکهزار و ۵۰۰ تن کاملینا و ۸۰ تن گلرنگ است.

وی افزود: تولید کلزا در سطح کشتزار های این استان نسبت به سال زراعی گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: کشاورزان این استان امسال یکهزار تن دانه روغنی کلزا، یکهزار تن دانه روغنی کاملینا تحویل تعاون روستایی استان داده اند و مابقی محصول نیز خود به فروش می رسانند و یا برای بذر نگهداری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت کلزا در این استان ۹۰۷ هکتار، کاملینا حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار و گلرنگ نیز ۱۷۰ هکتار است.

صباغ اظهار کرد: کشاورزان در سال زراعی گذشته ۶۵۰ هکتار کلزا و یک هزار و ۶۰۰ هکتار کاملینا کشت کرده بودند.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، تصریح کرد: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

وی خاطرنشان کرد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد که در کنار آن سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفتابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

صباغ گفت: کشت کاملینا از پنج سال گذشته تاکنون در این استان رواج یافت و خوشبختانه از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است، این دانه روغنی از نظر سطح زیر کشت در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار