|

برداشت ۳۰۰ تن کلزا در تربت حیدریه

برداشت ۳۰۰ تن کلزا در تربت حیدریه

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رُخ شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ۳۰۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع این بخش برداشت شد.

به گزارش مملکت ما، سیدمحمد نجفی افزود: امسال ۱۵۰ هکتار اراضی این منطقه زیر کشت محصول کلزا رفت، اما به دلیل خشکی شدید ابتدای فصل و نبود بارندگی در پاییز و زمستان، سطح زیادی از مزارع با سبزی نامناسب مواجه و منجر به برگشت مزارع شد.

وی بیان کرد: بر این اساس در سال زراعی جاری سطح قابل برداشت کلزای بخش رُخ ۸۰ هکتار و از این سطح به طور متوسط ۳.۸ تن از هر هکتار محصول برداشت شد.

رییس جهاد کشاورزی رخ با بیان اینکه رقم کلزای کاشته شده در این منطقه از نوع «نپتون، هیدرومل، هامان و ماراتون» است، افزود: پنج دستگاه کمباین کار برداشت کلزا را انجام و محصول برداشتی توسط کارخانجات روغن‌کشی یا در مرکز خرید به صورت تضمینی و به قیمت مصوب (هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال) از کشاورزان خریداری شد.

وی فصل برداشت کلزا در جلگه رخ را پایان تیرماه عنوان کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری در زمینه مدیریت عوامل خسارت‌زای کلزا با علف‌های هرز پهن برگ، کشیده برگ و شته مومی در منطقه رخ مبارزه شد.

وی با بیان این‌که محصول کلزا نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد، تصریح کرد: این محصول در مقایسه با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری‌ها، آفت ها و علف‌های هرز موثر است، محصول کلزا با قرار گرفتن در تناوب کشت منجر به افزایش حدود ۲۰ درصدی عملکرد، حاصلخیزی خاک و کنترل علف‌های هرز می‌شود.

نجفی با اشاره به برداشت کلزا در مزارع این خطه گفت: کلزا یکی از مهمترین محصولات دانه‌های روغنی در تولید روغن خوراکی در دنیا بوده و در کشورمان نیز از جمله محصولات مهم برای کاهش وابستگی به واردات روغن‌های خوراکی است .

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار