|

برداشت ۳ تن آفتابگردان در گلیداغ استان گلستان

برداشت ۳ تن آفتابگردان در گلیداغ استان گلستان

شهردار گلیداغ از برگزاری جشنواره آفتابگردان خبرداد و گفت: تلاشمان بر این است تا کشاورزان مانند سنوات گذشته برای کشت آفتابگردان راغب شوند.

به گزارش مملکت ما، سلمان نوری اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی بیشتر ظرفیت کشاورزی گل افتابگردان که نقش مهمی در فرآوری روغن نیز دارد، برگزار شد.
وی با بیان اینکه بخش گلیداغ مراوه تپه از دیرباز در زمینه کشت آفتابگردان دارای استعداد قابل توجهی بوده، افزود: به دلیل برخی سو مدیریت‌ها در ادوار گذشته و بی‌توجهی به این ظرفیت، کشت این محصول کاهش یافته است.
شهردار گلیداغ با اشاره به کشت رو به رشد این محصول روغنی و آجیلی، گفت: در حال حاضر کشاورزان رغبت بیشتری برای کشت آفتابگردان پیدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: بنا بر آمار ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی، امسال دو هزار و ۹۶۵ هکتار از زمین‌های گلیداغ زیر کشت این محصول رفته است.
نوری ضمن اعلام این مطلب که میزان برداشت آفتابگردان ۳ تن بوده، اضافه کرد: خام‌فروشی موجب شده تا دلالان به جای کشاورزان سود خوبی از این محصول ببرند.
وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل برخی کم مهری‌ها از سال‌های گذشته تاکنون هیچ گونه صنایع تبدیلی در این شهرستان و در شرق استان برای خرید آفتابگردان و تبدیل آن به روغن و آجیل وجود ندارد.
شهردار گلیداغ بیان کرد: از سوی دیگر کشاورزان نیز برای خشک کردن این محصول از دستگاه‌های خشک کن خانگی استفاده می‌کنند که این کار بسیار سخت و زمانبر کرده است.
به گفته وی، به دلیل بسته بودن درب تعاونی، دانه‌های روغنی، کشاورزان امکان فروش مستقیم به تعاونی را ندارند و همین مساله موجب خام فروشی محصول به دلالان و کاهش سود کشاورزان شده است.
جشنواره آفتابگردان عصر شنبه با حضور کارشناسان بخش اقتصادی و کشاورزی، فرماندار مراوه تپه و جمعی از کشاورزان و برخی نمایندگان صنایع تبدیلی برگزار شد.
انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار