|

آغاز کشت کلزا در میاندوآب در جنوب استان آذربایجان‌غربی

آغاز کشت کلزا در میاندوآب در جنوب استان آذربایجان‌غربی

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: کشت دانه روغنی کلزا در مزارع آبی این شهرستان با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی آغاز شد.

به گزارش مملکت ما، رضا مقدم با اشاره به شروع فصل کشت دانه روغنی کلزا در مزارع این شهرستان اظهار کرد: تاکنون در سطح ۳۶۵ هکتار با زارعین این شهرستان، قرارداد کشت کلزا منعقد شده است و این روند ادامه دارد.

وی افزود: سال زراعی گذشته ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و بیش از یک هزار و ۷۵۱ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: کلزا از دانه های روغنی مهم و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است و محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است.

وی اضافه کرد: این محصول نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد، بازگشت بقایای گیاهی کلزا به خاک موجب تقویت عناصر غذایی آن می‌شود و از طرفی ریشه کلزا با نفوذ به عمق خاک و ایجاد خلل و فرج در خاک موجب بهبود وضعیت تهویه خاک می شود و به علت کودپذیر بودن و تثبیت ازت درخاک حاصلخیزی آن را بهبود می بخشد.

به گفته مقدم کلزا به دلیل ویژگیها و خصوصیات گیاهی، باعث کاهش تراکم علفهای هرز، آفات و بیماریهای و در نهایت افزایش عملکرد محصول بعد از خود می شود.

وی با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد کلزا در مزارع میاندوآب گفت: در سال زراعی گذشته متوسط عملکرد کلزا در هر هکتار از مزارع شهرستان میاندوآب بیش از چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بود.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد قیمت تضمینی کلزا در سال زراعی جاری نیز افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: سال زراعی گذشته هر کیلوگرم کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت به قیمت ۳۵۰ هزار ریال توسط مراکز خرید تضمینی این محصول از کشاورزان خریداری شد.

انتهی پیام/

نظرات