|

تولید ۱۸.۵ تن خاویار پرورشی در کشور طی سال گذشته

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ استان کشور درگیر تولید خاویار و محصولات ماهیان خاویاری هستند، گفت: سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و نزدیک ۱۸.۵ تن خاویار پرورشی تولید شد.

به گزارش مملکت ما ، ناصر کرمی‌راد امروز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه در گردهمایی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری گیلان که با میزبانی اداره کل شیلات استان در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: در کنار تلاش برای ایجاد بازارهای جدید، باید سعی کنیم برند خاویار ایران را با ارتقای کیفیت در تولیدات حفظ کنیم.

وی افزود: طبق شناسایی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ مزرعه خاویاری در کشور به صورت شناسنامه‌دار فعالیت دارند که از این تعداد حدودا ۳۰ مزرعه خرد و خانگی است و عمدتا این مزارع در گیلان فعالیت دارند.

کرمی‌راد با تاکید بر اینکه علاوه بر پروژه‌های بزرگ، مزارع خرد را هم ندیده نگرفتیم، گفت: بیشترین پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در گیلان است و ما سعی کردیم اولین نشستمان بعد از کرونا که به‌ صورت حضوری است را در این استان برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران با بیان اینکه فعالیت در زمینه ماهی خاویاری سرمایه‌گذاری طولانی مدت می‌خواهد، گفت: اتفاقا مزارع خرد که در گیلان توسعه پیدا کرده، به خاطر بازار محلی بوده و وجود بازار یکی از مزیت‌ها در استان گیلان است.

وی تاکید کرد: برای گام دوم توسعه ماهیان خاویاری در کشور ۲۰ هزار تن گوشت و ۱۴۰ تن خاویار از طریق فعالیت مگاپروژه ها را هدف گذاری کردیم که در استان‌هایی از جمله لرستان، ایلام، گیلان و مازندران گسترش پیدا می‌کند.

کرمی راد با اشاره به تنوع اقلیمی بسیار خوبی که در کشور داریم، افزود: الان ۲۲ استان کشور درگیر تولید خاویار و محصولات ماهیان خاویاری هستند و ماهیان خاویاری در مزارع پرورش هرمزگان سالانه تا چهار و نیم کیلو وزن می‌گیرد و این یک مزیت بسیار خوب در محصولی است که عمر طولانی دارد و دیر به بلوغ می‌رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران گفت: سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و نزدیک ۱۸.۵ تن خاویار پرورشی تولید شد.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ طبق آمار فائو رتبه چهارم تولید گوشت ماهی خاویاری دنیا بعد از چین، ارمنستان و روسیه را داشتیم که البته اختلافمان با جایگاه دوم و سوم چشمگیر نیست؛ این در حالی است که آنها فعالیت در این زمینه را بسیار زودتر از ما شروع کردند.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار