|

ابلاغ دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان موسسات اعتباری

ابلاغ دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان موسسات اعتباری

بانک مرکزی دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان موسسات اعتباری را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش مملکت ما از بانک مرکزی، در راستای اجرای ماده ۶۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامات تعیین سطح مورد انتظار اشخاص را در قالب «دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان موسسات اعتباری» تدوین و به بانک مرکزی ارسال کرد. بانک مرکزی نیز الزامات مذکور را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

برخی از مهمترین احکام این ابلاغیه به شرح زیر است:

- حد مجاز سطح فعالیت مورد انتظار برای شخص حقیقی فاقد شغل، شخص حقیقی مزدبگیر یا شخص حقوقی غیرفعال به شرح جدول زیر است:

172133202

- در صورتی که مشتری از ارائه اطلاعات اقتصادی استنکاف کند و یا به دلایلی نظیر نبود مستندات قابل اتکا، امکان احراز شغل برای وی وجود نداشته باشد، حد مجاز سطح فعالیت مورد انتظار برای مشتریان حقیقی پنج و حقوقی ۱۰ میلیارد تومان است.

- موسسه اعتباری مکلف است سامانه‌های خود را به نحو ی طراحی کند که مغایرت رفتار مالی به صورت خودکار محاسبه و اعلام شود.

- در صورت بروز مغایرت رفتار مالی، موسسه اعتباری مکلف است پس از دریافت اعلامیه سامانه‌ای، از شخص مزبور به طرق مقتضی نظیر تماس تلفنی، ارسال پیامک و مکاتبه با مشتری دعوت تا طی مهلت زمانی یک هفته برای ارائه توضیحات به مؤسسه اعتباری مراجعه کند.

- در صورت عدم مراجعه مشتری در مهلت زمانی مقرر، موسسه اعتباری مکلف است تمام ابزارهای پرداخت غیرحضوری مشتری به جز کارت پرداخت اعم از همراه‌بانک، اینترنت‌بانک و موارد مشابه را غیرفعال کرده و آستانه مجاز برداشت از کارت پرداخت مشتری اعم از خرید و انتقال وجه را به مبلغ روزانه ۱۰ میلیون تومان کاهش دهد.

- چنانچه مجموع گردش بدهکار و بستانکار از آستانه ۱۰ برابر سطح فعالیت مورد انتظار عبور کند، علاوه بر دعوت از شخص مزبور، مراتب باید بلافاصله به مرکز اطلاعات مالی گزارش شود.

متن کامل دستورالعمل تعیین سطح فعالیت‌های مشتریان شبکه بانکی را از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار