|

عقب‌ماندگی ۲ ساله استان در طرح نهضت ملی مسکن / سیستان‌ در رتبه ۴ام، آذربایجان‌غربی ۲۸ ام

عقب‌ماندگی ۲ ساله استان در طرح نهضت ملی مسکن / سیستان‌ در رتبه ۴ام، آذربایجان‌غربی ۲۸ ام

دوهفته نامه آوای آزاد در مطلبی به عقب‌ماندگی ۲ ساله استان آذربایجان‌غربی در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و نوشت: سیستان‌ در رتبه ۴ام و آذربایجان‌غربی در رتبه ۲۸ ام قرار دارند.

به گزارش مملکت ما ، دوهفته نامه آوای آزاد نوشت: بازرسان ویژه: طرح باید به مرحله اجرا برسد.

ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کاری دولت سیزدهم یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی بود.

با روی کار آمدن رئیسی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت و به استان ها ابلاغ شد.
سهم آذربایجان‌غربی ایجاد حدود ۲۰۴ هزار واحد در قانون جهش تولید مسکن بوده که باید طی چهار سال محقق شود اما با گذشت ۲۰ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، تحقق این وعده بالاخص در آذربایجان غربی با روند کندی روبه روست.
روند غیرقابل قبول طرح نهضت ملی مسکن در کشور در آخرین جلسه شورای عالی مسکن مورد انتقاد رئیس جمهور قرار گرفت و خواستار اعزام بازرسان ویژه وزارت راه و‌شهرسازی و وزارت کشور برای بررسی دلایل عملکرد ضعیف ده استان آخر جدول ارزیابی شد که آذربایجان غربی هم با رتبه ۲۸ ام در زمره استان های کم‌کار بود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آخرین نشست خبری خود، علی رغم اطلاع از عملکرد ضعیف استان در طرح نهضت ملی مسکن، از اعلان رتبه استان طفره رفت.
حمزه لو رتبه اعلام شده (۲۸ ام کشوری) را غیرواقعی خواند و گفت: تا چند ماه پیش در رتبه هشتم کشوری قرار داشتیم.
حمزه‌لو که تا قبل از حضور بازرسان ادعا می‌کرد رتبه اعلامی (۲۸ کشوری) آماری غیرواقعی است؛ بعد از حضور بازرسان هم سعی کرد بانک‌ها و عدم همکاری دیگر دستگاهها را عامل ماندن استان در قعر جدول ارزیابی طرح نهضت ملی مسکن عنوان کند.
حضور بازرسان طرح نهضت ملی در استان و صحبت‌های محمد سرلک، مدیرکل دفتر نظارات بر طرح های توسعه و عمران شهری وزارت راه و شهرسازی نشان داد که آمار دروغ نمی گوید و استان از لحاظ اجرا ضعیف عمل کرده است، نه تنها ضعیف تر از استان های همجوار بلکه از استان محرومی همچون سیستان و بلوجستان!
سخنان سرلک در گزارش پایانی که اذعان کرد" هرچند در زمینه تامین مسکن اقدامات خوبی انجام شده‌ اما باید این اقدامات به مرحله اجرا برسد تا رتبه استان ارتقا یابد" ، نشان می دهد که رتبه آذربایجان‌غربی با وجود انکار مدیرکل راه و شهرسازی استان، همان ۲۸ کشوری است و باید استان خیز بلندی ‌برای جبران این رتبه و عقب‌ماندگی ۲ ساله در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بردارد.
اما این تمام قصه عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی نیست. از آنجایی که در سفر بازرسان کشوری سعی شد با جمله «طرح نهضت ملی یک طرح تیمی است، نه انفرادی» نگاه‌ها از ضعف عملکرد اداره کل راه و شهرسازی منحرف شده و به سایر دستگاهها معطوف شود بر آن شدیم تا با مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفتگویی در خصوص وظایف، تعهدات و عملکرد این نهاد در طرح نهضت ملی مسکن داشته باشیم.
برزگر در این گفتگو سهمیه آذربایجان‌غربی را در حوزه مسکن روستایی سالانه ۱۳ هزار واحد اعلام کرد و‌ گفت: در اجرای مساکن روستایی هیچ مشکلی وجود نداشت و حتی در سال ۱۴۰۱ به صورت کامل محقق شد و ما پیش‌بینی کردیم در سال جاری بالغ بر ۲۱ هزار واحد مسکونی را اجرا کنیم که البته همکاری بییش از پیش بانک‌ها را می طلبد.
برزگر اذعان کرد: بر اساس تفاهم نامه وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری طرح نهضت ملی مسکن در استان ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین شده است اما با وجود پیگیری ها در دوسال گذشته از سوی راه و شهرسازی آذربایجان غربی اجازه دسترسی به سامانه "tem" برای احصا اطلاعات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن برای بنیاد مسکن فراهم نشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر در استان وجود دارد که درصورت تامین مسکن و اجازه دسترسی به سامانه "tem" از سوی راه ‌و شهرسازی ، بنیاد مسکن آماده شروع فعالیت های اجرایی است.
وی با بیان اینکه تا کنون فقط در ۴ شهر اجرای طرح نهضت ملی شروع شده و پیشرفت خوبی هم داشته است، گفت: زمین ها در این ۴ شهر هم از سوی منطقه آزاد ماکو تامین شده است.
وی تاکید کرد: عدم تامین زمین و اجازه دسترسی به سامانه باعث تاخیر دوساله در شروع پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شده‌است و این بنیاد مسکن را با یک کار فشرده برای جبران عقب‌ماندگی های دو سال گذشته مواجه خواهد کرد.
با توجه به گفته های مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی باوجود فرافکنی های راه و شهرسازی برای مقصر جلوه دادن دیگر نهادها و حتی خود مردم باز مسکن و شهرسازی نفر اول این عقب ماندگی در حوزه مسکن است.

با وجود اینکه راه و شهرسازی آذربایجان غربی سعی دارد با کوبیدن بر طبل تامین زمین از زیر بار کوتاهی های صورت گرفته دوساله در طرح نهضت ملی مسکن شانه خالی کند باید گفت که این عقب ماندگی هم استان و هم مردم را در حوزه تامین مسکن متضرر ساخته است.

در ابتدای شروع اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تمامی مقدمات از جمله تامین منابع مالی از سوی بانک ها و حتی آورده شخصی بر روی قیمت تمام شده ۲۷ میلیون ریال برای هر متر مربع پیش بینی شده بود در حالیکه با تاخیر دو ساله در تامین زمین ها ، قیمت تمام شده هر مترمربع واحد ها به ۱۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته در حدود دو سال گذشته از زمان آغاز طرح نهضت ملی مسکن در استان، راه و شهرسازی آذربایجان غربی به جز ۴ شهر، زمینی برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تامین نکرده است و این امر نشان می دهد که به رغم ادعا ها این اداره کل حتی برنامه مشخصی برای تامین زمین به تفکیک در شهرهای مختلف نداشته است.

کوتاهی‌های راه و شهرسازی آذربایجان غربی در اجازه دسترسی بنیاد مسکن به سامانه اطلاعات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، تامین بموقع زمین و هم افزایی بین دستگاههای اجرایی باعث شده است همین آورده های شخصی و تسهیلات بانکی بر اساس تورم دو ساله جوابگوی ساخت مسکن نباشد.

راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حالی برای لاپوشانی کردن کم‌کاری های خود، دم از تامین زمین می زند که نه تنها این کار را هم بر اساس اظهارات مدیرکل بنیاد مسکن به درستی انجام نداده اند بلکه حتی اگر این اقدام به صورت کامل انجام گرفته و زمین در تمامی شهرها هم تامین شده باشد این کار می بایست در ماههای ابتدایی ابلاغ طرح یعنی دو سال قبل صورت می گرفت نه حالاکه باید ساخت واحد های طرح نهضت ملی مسکن در مرحله اجرایی می بود!

آقای مدیرکل باید بداند که ارائه عملکرد طرح نهضت ملی مسکن، جعل تندیس برای افزودن بر افتخارات خود نیست، مسکن از اولویت های جامعه و ملموس برای عموم است!

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار