خط دو مترو تبریز به ۲۵ هزار میلیارد تومان احتیاج دارد
شهردار تبریز اظهار کرد: اتمام پروژه و راهاندازی فاز اول خط دو مترو تبریز تا پایان این دوره از مدیریت شهری از مهمترین هدفگذاریهای شهرداری تبریز است و برای تحقق آن نیازمند تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان هستیم.
به گزارش مملکت ما ، یعقوب هوشیار در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز بر ثبت عملکرد و رکورد بیسابقه اجرای پروژه مترو در تبریز تاکید کرد و افزود: در طول ادوار مختلف مدیریت شهری تبریز، این حجم از تسریع و پیشرفت اجرایی در حوزه قطار شهری بیسابقه است و در صورت تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان شاهد بهرهبرداری از خط دو مترو تبریز خواهیم بود.
وی عنوان کرد: ۳۰ درصد بودجه مصوب سالجاری برای اجرای پروژه مترو تبریز پیشبینی شده است ولی با توجه به تسریع در اجرای این پروژه و با لحاظ ردیف تملکی مسیر خط دو مصمم هستیم تخصیص اعتباری، بیشتر از میزان پیشبینی شده باشد.
وی با بیان اینکه دستگاه حفاری "تی بی ام غربی" طبق برنامهریزیهای انجام شده، آذرماه سالجاری از مسیر خط دو خارج میشود، ادامه داد: در حال حاضر این دستگاه به سطح زیرین خیابان تربیت رسیده است که بر اساس زمان آغاز حفاری، یک عملکرد بینظیر در حوزه مترو محسوب میشود.
هوشیار تشریح کرد: تقویت توان عملیاتی شهرداری تبریز برای اجرای پروژه کلان قطار شهری، منجر به اجرای هم زمان حفاری و احداث ایستگاههای خط دو مترو تبریز از ایستگاه اول قراملک شده است و پیشبینی ما این است که بودجه مصوب امسال در ردیف پروژه عمرانی مترو محقق شود.
وی اضافه کرد: تحقق هدف بهرهبرداری از خط دو مترو تبریز تا میدان فهمیده نیازمند تخصیص و تزریق ۲۵ هزار میلیارد تومان است.
وی در ادامه از تحقق ۲۵ درصدی درآمد پایدار شهری در شش ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: طی این مدت ۱۳۵۰ میلیارد تومان از محل درآمد پایدار وصول شده است.
شهردار تبریز با ارائه آمار عملکرد منابع و مصارف شش ماهه برنامه و بودجه شهرداری در سال جاری، اظهار کرد: در خصوص عوارض آلایندگی، جا دارد از مدیرعامل جدید پتروشیمی تبریز جهت همکاری و تعهد پرداخت عوارض در کمترین زمان قدردانی کنیم چرا که مطابق صحبتها، پتروشمی تبریز تا یک ماه آینده عوارض آلایندگی را پرداخت میکند.
وی با بیان اینکه تعداد ۹۰۰ فقره پروانه ساختمانی با مساحت یک میلیون و ۷۰۶ متر مربع طی مدت شش ماهه نخست امسال در شهرداری صادر شده است، افزود: طی این مدت ۲۶۰ هزار مترمربع مساحت پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شهری صادر شده و پیش بینی میشود این رقم در نیمه دوم سال روند افزایشی داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت درآمد پایدار شهری، خاطرنشان کرد: درآمد پایدار شهری مشتمل بر ارزش افزوده مرکز و درآمد مناطق دهگانه است. برآورد و پیش بینی ما برای درآمدپایدار ۲۱ درصد بود ولی در میدان عمل، تحقق ۲۵ درصدی درآمد پایدار شهری با تلاش دست اندرکاران به ثبت رسید.
هوشیار در رابطه با پروژه متروی تبریز نیز افزود: هزینه کرد شهرداری تبریز به این پروژه بر اساس قانون بوده است. در متمم بودجه، افزایش بودجه پروژههای عمرانی را اعمال خواهیم کرد و تلاش میکنیم تا ۳۰ درصد فراتر از پیشبینی خود در حوزه عمرانی، عمل کنیم.
وی در خصوص احداث پارکهای متعدد در سطح شهر نیز ادامه داد: عملیات احداث مجموعه شهربانو در مرحله تملک و تواقفات قرار دارد. عملیات عمرانی احداث پارک چلبی با مساحت چهار هکتار و هزینه کرد بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پارک پس از بهرهبرداری به یکی از پارکهای منحصربه فرد تبریز بدل میشود.
گفتنی است؛ خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانیترین مسیر از شبکه ریلی کلانشهر تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمینهای قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه مییابد.
در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راهآهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/
نظرات