|

کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی فرش دستبافت

کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی فرش دستبافت

رئیس اداره فرش صمت خراسان رضوی با اشاره به تغییر سبک زندگی و گرایش به کفپوش‌های ماشینی، گفت: فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی به عنوان نماد اصالت و هنر شناخته می‌شود و دارای مزیت رقابتی بالایی است اما در سال‌های اخیر مشکلات صادراتی موجب کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی شده است.

به گزارش مملکت ما، تکتم حسینیان  با اشاره به اینکه فرش دستباف همچنان یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی هنر معاصر به شمار می‌رود، اظهار کرد: در سال جاری شاهد رشد تولید فرش دستباف در خراسان رضوی هستیم. با این حال، چالش‌هایی نظیر رقابت با فرش ماشینی و مسائل مربوط به بیمه بافندگان وجود دارد. امیدواریم با حمایت‌های دولت مجدداً شاهد رشد، رونق و تثبیت جایگاه فرش دستباف باشیم. 

 وی افزود: خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر در زمینه تولید فرش دستباف در کشور به شمار می‌رود و شهر مشهد رتبه نخست تولید را در استان دارد. خراسان رضوی با دارا بودن ده‌ها هزار بافنده به عنوان یکی از قطب‌های مهم فرش دستباف ایران شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، شاهد کاهش صادرات فرش دستباف هستیم. چالش‌های اقتصادی متعددی شامل کمبود نقدینگی، رقابت شدید با فرش ماشینی، افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه، تغییر سلیقه مشتریان، نبود بیمه و حمایت کافی از بافندگان و ضعف در بازاریابی و معرفی فرش ایرانی در بازارهای جهانی بر سر راه این صنعت قرار دارد. 

 رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش تقاضا بافندگان را با مشکلات فروش در بازار روبرو کرده است، بیان کرد: این امر موجب شده که تعدادی از بافندگان فرش دستباف به مشاغل دیگر روی بیاورند. به طور کلی سیاست‌های مرکز ملی فرش بر حمایت از بافندگان متمرکز است. با اتخاذ تصمیمات در حال انجام، امیدواریم شاهد رونق هر چه بیشتر این صنعت و هنر باشیم. 

 حسینیان با اشاره به اینکه دستمزد پایین بافندگان باعث کاهش انگیزه آن‌ها و ترک تدریجی این حرفه می‌شود، بیان کرد: طبیعی است که در نبود امنیت شغلی، کیفیت کار نیز افت خواهد کرد. به همین دلیل با برگزاری دوره‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و حمایت از قالی‌بافان سعی داریم تا انگیزه و شرایط مناسبی را برای بافندگان در کشور فراهم آوریم.  

 وی در خصوص تغییر سبک زندگی و گرایش به کفپوش‌های ماشینی، خاطرنشان کرد: این تغییر متأسفانه سهم بازار داخلی فرش را به شدت کاهش داده و موجب کاهش فروش فرش دستباف شده است. فرش دستباف ایرانی همچنان در بازارهای جهانی به عنوان نماد اصالت و هنر شناخته می‌شود و دارای مزیت رقابتی بالایی است. هرچند در سال‌های اخیر مشکلات صادراتی موجب کاهش سهم ما در بازارهای جهانی شده است، اما کیفیت و اصالت طرح‌ها و شهرت جهانی فرش ایرانی همچنان جایگاه ویژه‌ای در بین خریداران حرفه‌ای دارد. 

 حسینیان در پاسخ به این پرسش که برای رونق دوباره اقتصاد فرش دستباف چه اقداماتی ضروری است؟ توضیح داد: برای احیاء مجدد اقتصادی فرش، حمایت از بافندگان امری حیاتی است. این حمایت‌ها باید شامل بیمه، پرداخت دستمزدهای مناسب، تأمین مواد اولیه، نوآوری و طراحی متناسب با سلیقه روز بازار و بازاریابی حرفه‌ای باشد. حفظ اصالت طرح‌ها و نقش‌های بومی یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مشتریان خارجی است، زیرا خریدار جهانی به دنبال اصالت، هویت، فرهنگ و تمایز است که تنها در فرش ایرانی می‌توان یافت. البته در کنار حفظ اصالت، نوآوری و تطبیق با سلیقه روز مشتری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار