خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک به بهره برداری رسید
با حضور محمد صادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک به بهره برداری رسید.
به گزارش مملکت ما، احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس امروز پنجشنبه ۱۳ دیماه، گفت: با بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، سالانه ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی میشود.
احمد هاشمی افزود: پیش از این پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه کشور بود که خوراک مورد نیاز خود را از کشتی دریافت میکرد و این روشِ تامین سوخت، هزینه اقتصادی و احتمال خطرهای استراتژیک بالایی داشت.
وی گفت: همچنین پیش از بهره برداری از این خط لوله، روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه خوراک و میعانات گازی پالایشگاه با کشتی حمل میشد که اکنون با اجرایی شدن این طرح، تنها میعانات مورد نیازمان که روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه است از طریق کشتی تامین میشود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک، خوراک ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را تامین میکند.
احمد هاشمی با اشاره به اینکه انتقال خوراک از این خط به صورت آزمایشی عملیاتی شده است افزود: این طرح شامل دو بخش انشعاب از خط لوله گوره-جاسک تا تأسیسات میترینگ در شمال پالایشگاه به طول ۳۷ کیلومتر، و تأسیسات میترینگ تا محل اتصال به خط لوله ورودی پالایشگاه به طول پنج و نیم کیلومتر است.
وی گفت: با انتقال نفت خام از استان بوشهر به هرمزگان بطول هزار و صد کیلومتر، تولید فراوردههای نفتی پایدار شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: اکنون نفت خام با فشار حدود صد PSI در حال پمپاژ به سمت پالایشگاه نفت بندرعباس است.
احمد هاشمی افزود: تامین بموقع خوراک نفت خام برای استمرار تولید پالایشگاه، کاهش احتمال خطرهای تامین نفت خام کشتی و کاهش چشمگیر هزینههای انتقال نفت خام از اهداف بهره برداری از این طرح است.
وی گفت: در صورت تأمین نفت خام از خط لوله، امکان تغییر کاربری اسکله نفتی موجود در بندرعباس وجود دارد و میتوان از این اسکله برای صادرات فرآوردههای تولیدی مازاد پالایشگاه استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: سالانه ۱۷۶ سفر با کشتیها نیز برای تامین خوراک پالایشگاه بندرعباس صورت میگرفت که با بهره برداری از این طرح ۴ فروند کشتی افراماکس از سرویس خارج میشوند.
هاشمی افزود: هزینههای سنگین لایروبی کانال دسترسی و حوضچه چرخش، افزایش غیر متعارف اجاره بهای استفاده از اسکله نفتی فولاد و هزینههای مربوط با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، افزایش ناگهانی، مستمر و بسیار زیاد هزینههای بندری از دیگر چالشهای تامین خوراک از طریق کشتی بود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: جلوگیری از آلودگی زیستمحیطی دریایی و کاهش خطرهای احتمالی عملیاتی ناشی از کمبود نفت خام از دیگر مزایای این طرح است.
هاشمی گفت: اکنون در نقطه پایانی خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، بخش خصوصی درحال ساخت سه پالایشگاه دیگر است.
وی گفت: یکی از این پالایشگاهها پتروپالایش مکران است که ظرفیت پالایش روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام دارد.
صادرات نفت خام از جاسک به سراسر دنیا از دیگر مزیتهای بهره برداری از این خط لوله انتقال است.
انتهای پیام/
نظرات