|

رکوردشکنی قیمت بنزین در پاکستان

رکوردشکنی قیمت بنزین در پاکستان

همزمان با آغاز کار دولت انتقالی در پاکستان که کنترل تورم افسارگسیخته و بهبود معیشت بیمار این کشور یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی آن محسوب می‌شود، افزایش دوباره بهای سوخت رکورد تاریخی را در پاکستان ثبت کرد، موضوعی از نگاه ناظران اقتصادی وضعیت افزایش سرسام‌آوری را برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش مملکت ما از رسانه‌های دولتی پاکستان، افزایش جدید در قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در دقایق پایانی شب گذشته اعلام و برای دومین بار طی ۱۵ روز گذشته نرخ سوخت در پاکستان افزایش یافت.

هر چند دولت پاکستان توانست طی ماه‌های اخیر پس از یک سال بن بست در مذاکرات با صندق بین المللی پول، وام جدید دریافت و همزمان چند میلیارد دلار از کشورهای عربی در حساب بانک مرکزی خود سپرده کسب کند، اما همچنان برای کنترل مسائل اقتصادی اقدام به افزایش نرخ انواع فرآورده‌های سوختی کرد، ‌این درحالی است که ارزش پول پاکستان در برابر دلار آمریکا بار دیگر به پایین‌ترین سطح رسیده است.

وزارت دارایی پاکستان طی بیانیه‌ای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را اعلام کرد. ناظران اقتصادی و رسانه‌های پاکستان افزایش مجدد نرخ سوخت طی ۱۵ روز گذشته به اقدام منفی دولت انتقالی و انفعال آن در رسیدگی به مشکلات مردم تشبیه کردند.

به گفته کارشناسان در پاکستان، دولت انتقالی مجبور به ادامه سیاست دولت قبلی در راستای عمل به تمهیدات صندوق بین المللی پول است و پیش بینی می‌شود افزایش مجدد مالیات نیز در دستورکار دولت انتقالی پاکستان قرار گرفته است.

بر این اساس ۳۷.۵ روپیه (حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تومان معادل پول ایران) به قیمت بنزین و گازوئیل در پاکستان افزوده شد که این افزایش به طور فوری اعمال شد. هر یک روپیه پاکستان در بازار فعلی ایران، حدودا معادل ۱۵۵ تومان است.

نرخ‌های جدید سوخت در پاکستان نسبت به ماه گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. قیمت هر لیتر بنزین اکنون و بعد از اعمال درصد افزایش به حدود ۴۵ هزار تومان معادل پول ایران رسیده است. نرخ برابری هر دلار آمریکا نیز امروز در بازارهای ارز پاکستان معادل ۳۰۱ روپیه است.

افزایش نرخ سوخت در پاکستان ساعت اولیه بامداد امروز به طور رسمی اعلام شد و قیمت‌های جدید از به طور فوری در سراسر این کشور به اجرا درآمد. قیمت بنزین در پاکستان در هر لیتر به ۲۹۰.۴۵ روپیه و گازوئیل به ۲۹۳.۴۰ روپیه افزایش داده شد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار