|

ادعای کاهش کیفیت بنزین به درخواست دولت

ادعای کاهش کیفیت بنزین به درخواست دولت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت ادعا کرده که کیفیت تولید بنزین در ایران «به خواست دولت» کاهش یافته؛ البته هنوز وزارت نفت به این اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

به گزارش مملکت ما، ناصر عاشوری در یک گفتگوی تلویزیون اظهار داشت که به منظور «تولید بنزین بیشتر و تأمین نیازهای کشور»، دولت درخواست کرده بنزین یورو ۴ و یورو ۵ کمتری تولید شود.

وی اضافه کرد: کیفیت بنزین تولیدی در کشور یورو ۴ و یورو ۵ است، اما به علت مصرف بالای بنزین، تقاضای دولت این است که ما خیلی روی بنزین‌های یورو ۴ و یورو ۵ کار نکنیم و تلاشمان این باشد که نیاز کشور را تأمین کنیم. پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت و سه شیفت مشغول تولید بنزین هستند و اگر مصرف مدیریت شود، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم صادرکننده باشیم.

عاشوری ادامه داد: اکنون ۱۳ طرح مصوب برای توسعه پالایشگاه‌های موجود کشور وجود دارد، اما به علت مشکلات تأمین ارزی و ریالی و خرید قطعات با توجه به تحریم، مشکلاتی در اجرای آن‌ها داریم. ۸۰ درصد قطعات پالایشگاهی از داخل کشور و مابقی باید از خارج کشور تأمین شود. طبق صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ دولت حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهی دارد و این هم اجرای طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی تأکید کرد: این بدهی بابت تهاتر بین خوراک نفت خام و محصولاتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیماست که به دولت تحویل می‌دهیم. دولت و مجلس علی رغم خصوصی بودن پالایشگاه‌ها و لزوم پاسخگویی آن‌ها به سهامدارانشان، تکالیفی را در بودجه می‌آوردند که فشارها را بر صنعت پالایش نفت افزایش می‌دهد؛ مانند تکالیف حوزه نفتا، لوبکات و وکیوم باتوم.

ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارمایی صنعت پالایش نفت در ادامه اظهار کرد: میانگین قیمت تمام شده تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور با در نظر گرفتن ارزش ذاتی نفت خام، بالای ۳۰ هزار تومان است.

به گزارش همشهری، تایید این ادعا نشان می‌دهد که دولت به وزارت نفت حکم کرده که برای غلبه بر ناترازی بنزین دستکم در کوتاه‌مدت از میزان تولید بنزین با کیفیت و استاندارد یورو ۴ و ۵ بکاهد و به جای آن به پالایشگاه‌ها اجازه دهد تا بنزین بیشتری را تولید کنند. بر اساس برآوردها، میانگین مصرف روزانه بنزین در ایران به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده در حالی که میزان تولید به سختی به روزی ۱۱۲ میلیون لیتر می‌رسد.

در حالی که مقامات وزارت نفت مدعی تولید بنزین استاندارد در تمامی شهرها شده‌ بودند، اظهارات تولیدکنندگان و مقامات صنفی در هفته‌های اخیر از کاهش کیفیت بنزین با مجوز دولت حکایت می‌کند. بابک افقهی، مدیرعامل سابق شرکت تاپیکو هفته پیش گفته بود که پالایشگاه ستاره خلیج فارس توان تولید بنزن با اکتان بالا و حتی تولید بنزین سوپر را دارد، اما به دلیل ناترازی بنزین، مجبور به تولید این فرآورده با اکتان ۸۷ و با قیمت ارزان‌تر شده است. او چند روز پس از این اظهارنظر برکنار شد.

هم اکنون ۴۲ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود که به گفته افقهی، هم اکنون این پالایشگاه بیش از ۶۰ همت به دلیل فروش بنزین از دولت طلب دارد. تولید بنزین با استاندارد پایین در حالی جدی شده که جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خردادماه امسال مدعی شده بود که ۸۵ تا ۹۰ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است هرچند برخی روایت‌ها این ادعا را رده کرده و نشان می‌دهد که فقط تنها یک‌ چهارمِ بنزین تولیدی استاندارد است!

جواد اوجی، وزیر سابق نفت، در تیرماه امسال گفته بود که در تمام شهرها از «سوخت یورو ۴ و یورو ۵» استفاده می‌شود و تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها مطابق استاندارد یورو ۵ خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات