|

ششمین جشنواره سیر همدان برگزار شد

ششمین جشنواره سیر همدان برگزار شد

ششمین جشنواره سیر همدان در منطقه «سولان» قطب تولید سیر کشور و با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد همزمان با شب میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور پرشکوه مردم، کشاورزان و سیرکاران در حال برگزاری است.

به گزارش مملکت ما، در ششمین جشنواره سیر همدان که طی ۲ روز با حضور پرشور مردم و کشاورزان منطقه سولان قطب تولیدی سیر کشور ، مسوولان و دست اندارکاران دستگاه‌های اجرایی استان همدان برنامه‌های متنوع و شاد همچون خانچه گردانی ویژه محصول سیر همراه با ساز و دهل محلی و با هلهله جمعیت حاضر و شرکت کنندگان اجرا شد.

مسوولان و مجریان این جشنواره یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره با شکوه را معرفی بیشتر این محصول و یافتن راهکارهای بهتر و عملی تر برای فتح بازار های داخلی و بین المللی عنوان کردند؛ سیرکاران و کشاورزان منطقه هم که مسرور و خوشحال از ثبت جهانی این محصول حضوری پرشور در این آیین داشتند بر روند برندسازی، ایجاد صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های مهم صادراتی سیر همدان تاکید داشتند.

سیر همدان پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس، ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی AO-1273 به ثبت جهانی رسید و هم اینک مسوولان و متولیان امر در گام بعدی به دنبال برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی هستند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این جشنواره اظهار کرد: سیر در ۱۰۰ کشور دنیا تولید می‌شود که ایران در جایگاه ۲۵ و استان همدان در جایگاه اول قرار دارد.

رضا بهراملو افزود: سالانه ۶۰ هزار تن سیر در منطقه سولان، توییجین و موییجین تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر کیفیت سیر همدان با توجه به خواص بالا شهره جهانی دارد و در تولید محصولات غذایی و دارویی و عطر و بهداشتی استفاده می‌شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سیر در دوران شیوع کرونا مهمترین کاربرد در جلوگیری از این بیماری داشت و اکنون نیز برای کاهش فشار و تنظیم قند خون کاربرد دارد و روز به روز بیشتر خواص آن شناخته می‌شود.

بهراملو افزود: سیر گیاهی با نیاز آبی بسیار پایین است که افزایش سطح کشت تولید این محصول در استان در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: کمبود سردخانه نگهداری سیر در سال‌های گذشته از معضلات استان بود که این مشکل حل شد و از خام فروشی جلوگیری می‌شود و فرآوری و ارزآوری را در پی دارد تا سود آن به کشاورزان برسد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ۹۰ واحد ترشی و شوری در استان فعال است که هشت هزار تن محصول را فرآوری می کند.

بهراملو ادامه داد: راه اندازی شهرک سیر با ۷۰ واحد فرآوری سیر با ظرفیت ۶۰ هزار تن موجب اشتغالزایی و ارزآوری چشمگیری می‌شود.

وی یادآور شد: برپایی جشنواره‌ها در شناسایی محصولات کشاورزی بومی کارایی دارد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در راستای طرح مواد سازی روستایی توسعه صنایع کوچک روستایی در دستور کار قرار دارد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره اظهار کرد: ۱۲۰ هزار تن سیر در کشور تولید می‌شود که سهم همدان ۶۰ هزار تن است و سیر منطقه سولان تا ۹۹ درصد خاصیت دارویی دارد.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: سیر همدان بهترین و با کیفیت ترین سیر در دنیاست و حرف اول را در تولید سیر می‌زند.

وی ادامه داد: به زودی شاهد کلنگ زنی شهرک سیر در منطقه سولان خواهیم بود و اگر افتتاح شود انواع داروها از محل سیر در استان تولید می‌شود که افتخار بزرگی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: سیر ثبت ملی در کشور شد و این منطقه به عنوان کشت سیر در کشور شناخته شد.

حاج بابایی افزود: در حال حاضر سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای فاضلاب و تاسیسات فاضلاب حاشیه شهر همدان، بخش مرکزی و روستاهای بخش قهاوند و منطقه توریستی ابرو و چیشین، سد و تمام روستاهای بخش مرکزی پیش بینی شده است و به تاسیسات فاضلاب مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: روستاهای بخش مرکزی همدان را مانند مرکز شهر همدان می‌بینیم و آبادانی آنها در راستای مهاجرت در دستور کار قرار دارد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: برپایی جشنواره بزرگ گردشگری در کنار سد اکباتان نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

نظرات