|

پیش‌بینی برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو در سلسله

پیش‌بینی برداشت چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو در سلسله

مدیر جهاد کشاورزی سلسله گفت: برداشت گردو از باغات شهرستان آغاز شده است و پیش بینی می شود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول امسال نصیب کشاورزان شود.

به گزارش مملکت ما، روح اله حقی منصوری اظهار کرد: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو در این شهرستان وجود دارد که ۲۸۰ هکتار از این مجموع در منطقه نمونه گردشگری کهمان واقع است.

وی میانگین تولید گردو در هر هکتار از باغات منطقه کهمان را به دلیل خوش آب و هوا بودن منطقه و خاک مناسب آن ۲ هزار و ۸۰۰ تن عنوان کرد و افزود: در سایر مناطق نیز به صورت میانگین از هر هکتار باغ بیش از یکهزار و ۴۰۰ تن گردو برداشت می شود.

وی با اشاره به برداشت محصول تا۲۰ مهرماه ادامه داد: سال گذشته هر کیلوگرم گردوی خشک به قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال معامله می شد که امسال ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: خام‌فروشی، خرید محصول تولیدی باغداران به بهایی اندک توسط واسطه‌ها و دلالان و فروش آن با برند( نام تجاری) استان های همجوار باعث شده است باغداران این شهرستان نتوانند سود آنچنانی از محصول برداشت شده خود داشته باشند.

حقی منصوری با اشاره به ضرورت وجود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله گفت: معمولا باغداران به دلیل نبود مکانی مناسب برای خشک کردن گردوهای برداشت شده مجبور می‌شوند محصول را به شیوه سنتی و با پهن کردن بر روی زمین خشک کنند که نور آفتاب تا حدودی سبب افت کیفیت واقعی آن می شود.

وی عنوان کرد: با شروع برداشت گردو در شهرستان یکی از مهمترین مشکلات باغداران سرقت گردوهای رسیده توسط سارقان است که امسال با عزم دادستانی و هماهنگی نیروی انتظامی تدابیر ویژه ای برای حمایت از باغداران اندیشیده شده است.

انتهای پیام/

نظرات