|

برداشت ۵۰ هزار تن پسته در استان یزد

برداشت ۵۰ هزار تن پسته در استان یزد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از برداشت ۵۰ هزار تن پسته از سطح ۵۶ هزار هکتار از باغات بارور استان خبر داد.

به گزارش مملکت ما، محمد علی حاتمی‌زاده اظهار کرد: بالغ بر ۶۳ هزار هکتار از باغات استان به محصول پسته اختصاص دارد که از این میزان ۵۶ هزار هکتار بارور و ۷ هزار هکتار آن غیر بارور است.

وی افزود: باغات پسته استان در مناطق کویری و خشک قرار دارند که علاوه بر ایجاد درآمد اقتصادی در بدترین شرایط اقلیمی، با اجرای نقش کویرزدایی و تثبیت شن های روان به طریق بیولوژی تاثیر بسزایی در تعدیل اقلیم مناطق شهری و روستایی حاشیه‌ای کویر دارد.

رئیس جهادکشاورزی استانضمن بیان اینکه متوسط عملکرد پسته در سال جاری ۹۰۰ کیلو گرم پسته خشک در هر هکتار است، تصریح کرد: سه شهرستان خاتم، ابرکوه و اردکان به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده و دارای ارقام اکبری، کله قوچی و احمد اقایی است.

به گفته این مسئول، پسته استان یزد به دلیل رنگ و طعم منحصر به فرد دارای ارزش صادراتی بوده و حدود ۷۰ درصد آن به کشورهای همجوار صادر و ۳۰ درصد باقی مانده در بازار داخل به فروش می‌رسد.

حاتمی زاده خاطر نشان کرد: بهترین موقع برداشت پسته زمانی است که حدود ۷۰ درصد میوه آن رسیده باشد زیرا باعث حفظ سلامت درخت و کاهش آفلاتوکسین شده و در عین حال به دلیل تجمع چربی، میوه اونس و وزن قابل قبولی پیدا کرده و سنگینی خود را به دست می آورد.

انتهای پیام/

نظرات