|

تولید ۸۰۰ کیلو پسته خشک برای هر هکتار از باغات تربت حیدریه

تولید ۸۰۰ کیلو پسته خشک برای هر هکتار از باغات تربت حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: میانگین تولید و عملکرد در هکتار باغ‌های پسته این منطقه، ۸۰۰ کیلوگرم پسته خشک در سال است.

به گزارش مملکت ما، علیرضا قادری روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین واحد فرآوری پسته (ترمینال ضبط پسته) این شهرستان افزود: تربت حیدریه سه هزار و ۲۰۰ هکتار باغ پسته دارد که بیش از ۹۰ درصد آن در بخش مرکزی شهرستان و در روستاهای سِیوکی، الله‌آباد و سُنگل‌آباد واقع است.

وی بیشترین ارقام پسته این خطه را گونه بادامی، فندقی و کله‌قوچی نامید و اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت یعنی مهر ماه تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از این باغها به باردهی رسیده‌ است.

سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان تربت‌حیدریه نیز در این آیین گفت: بر اساس پروانه صادره ظرفیت این واحد تولیدی ۷۰۰ تن پسته خُشک و ۲ هزار و ۱۰۰ تن پسته تَر در سال است.

حمیدرضا رضایی افزود: اگر مسوولان بالادستی گوشه چشمی به این منطقه داشته‌ باشند با کمک تسهیلات بانکی زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر وجود دارد.

وی با بیان این که مجموعه اتحادیه تولیدی منطقه تربت‌حیدریه (تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات) از بُعد کاری به شکل فنی و تخصصی، رفتار می‌کنند و نگاهشان افزایش عملکرد در واحد سطح در مزارع کشاورزان است گفت: گواه این ادعا ایجاد این مرکز فراوری با هدف کاهش هزینه‌های تولید است زیرا تا قبل از ساخت این مجموعه، پسته‌کاران این خطه مجبور بودند برای فراوری محصول خود به شهرستان‌های زاوه و مه‌ولات مراجعه کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی منطقه تربت‌حیدریه (تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات) نیز گفت: این اتحادیه به مرکزیت شهرستان تربت‌حیدریه سال ۱۳۷۸ با ۲۰ میلیون ریال اعتبار اولیه و در قالب ۱۳ اتحادیه تولیدی و شرکت زیرمجموعه این اتحادیه، فعالیت خود را آغاز کرد.

مهدی شاکری با بیان این که اکنون این اتحادیه با ۶ هزار عضو از خانواده های کشاورز و دامپرور فعالیت دارد افزود: عمده فعالیت ما حمایت از تولیدکنندگان از طریق ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و حمایتی است تا زمینه کاهش هزینه تولید این قشر تلاشگر را فراهم سازیم.

وی ادامه داد: در این راستا نخستین واحد ترمینال ضبط پسته تربت‌حیدریه با سرمایه اولیه ۸۰ میلیارد ریال واشتغالزایی مستقیم برای سه نفر و غیرمستقیم برای ۲۵ نفر(در فصل برداشت) توسط اتحادیه ایجاد شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی منطقه تربت‌حیدریه گفت: تاکنون پسته‌کاران این منطقه مجبور بودند برای فراوری محصول خود به زاوه و مه‌ولات مراجعه کنند که این موجب افزایش هزینه تولید آنها می شد.

شاکری افزود: از آنجا که در برنامه کاری خود طرح توسعه را نیز قرار داده ایم اما اعتبارات لازم موجود نیست، از مسوولان بالادستی درخواست دست کم ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه را داریم.

انتهای پیام/

نظرات