|

نیمی از گندم دیمی فامنین در استان همدان از بین رفت

نیمی از گندم دیمی فامنین در استان همدان از بین رفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: برداشت گندم از ۳۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان که مطابق با برنامه الگوی کشت انجام شده است، آغاز شد.

به گزارش مملکت ما ، منصور خزایی اظهار داشت: از مزارع گندم فامنین، ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار به گندم دیم و سه هزار و ۸۰۰ هکتار آن گندم آبی است که رقم غالب بذر گندم آبی کشت شده در این شهرستان رقم پیشگام و رقم غالب بذر گندم دیم کشت شده رقم سرداری است.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به خسارت خشکسالی، بیش از ۵۰ درصد از سطح گندم دیم کشت شده غیر قابل برداشت بوده و تولید شهرستان حدود ۲۱تا ۲۴ هزار تن باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: گندمکاران آبی در قالب کشت قراردادی در سطح سه هزار و ۵۵۱ هکتار و گندمکاران دیم در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها (با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ) در سطح ۲۶ هزار هکتار از مشوق ها و حمایت هایی نظیر کودهای یارانه دار، یارانه بذر ،تسهیلات کم بهره و تخفیف بیمه بهره مند شدند.

وی سطح بیمه گندم دیم شهرستان را ۱۶ هزار و ۶۶۲ هکتار و سطح بیمه گندم آبی شهرستان را یک هزار و ۲۲ هکتار اعلام کرد.

خزایی گفت: قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید ۱۱۵ هزار ریال است که علاوه بر این ۱۵ هزار ریال یارانه کاشت و ۲۰ هزار ریال (جایزه تحویل گندم ) به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به گندمکاران پرداخت می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر برای خرید گندم و به منظور رفاه حال کشاورزان سه مرکز خرید گندم با مجموع ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ تن در شهرستان تجهیز و فعال است که در این مراکز عامل تشخیص و ذیحساب مستقر شده اند و آماده خرید حداکثری گندم هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین بیان کرد: سال گذشته سه هزار و ۶۶۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ مصوب توسط مراکز خرید شهرستان خریداری شده که پیش بینی می شود امسال با توجه به افزایش سطح کشت قراردادی گندم آبی ، شاهد رشد صدرصدی تحویل گندم به مراکز خرید شهرستان باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار