|

تحقق ۸۵ درصدی اشتغال و کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی در استان یزد

تحقق ۸۵ درصدی اشتغال و کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی در استان یزد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد، میزان تعهد اشتغال استان در سالجاری را ۲۳ هزار و ۹۸۵ نفر بیان کرد و گفت: براساس آمار ثبت شده در سامانه رصد تاکنون ۲۰ هزار و چهار نفر اشتغال در استان ایجاد شده که نشان از ثبت ۸۵ درصدی تعهد پیش‌بینی شده است.

به گزارش مملکت ما ، محمدرضا فلاحتی نرخ بیکاری استان در پاییز امسال را هفت درصد بیان کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۹.۵ درصد بوده، کاهش یافته است.

وی نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال را ۷.۶ درصد ذکر کرد و گفت: مشارکت اقتصادی استان در همین فصل ۴۴.۶ درصد اعلام شده است.

فلاحتی تعداد بیمه شدگان اجباری مشمول قانون کار در استان را ۲۵۰ هزار نفر بیان و تصریح کرد: این افراد با احتساب خانواده آنها ۸۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

وی به حوزه مراجع حل اختلاف کارگری استان اشاره کرد و افزود: مجموعا چهار هزار و ۲۵۰ درخواست در این بخش دریافت شد که در این زمینه چهار هزار و ۹۹۳ جلسه برگزار و در نهایت سه هزار و ۶۷۶ رای به نفع کارگران صادر شد.

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی

وی با اشاره به یکهزار و ۶۷۷ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی در راستای پیشگیری از حوادث ناشی از کار گفت: در سالجاری ۱۵۵ مورد حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی استان اتفاق افتاد که عمدتا جزئی بوده و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

فلاحتی تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان را ۲ هزار و ۲۷۹ نفر بیان کرد و گفت: ۵۴ درصد این افراد بانون هستند؛ اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه کاری از سیاست های اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد خاطرنشان کرد: در این زمینه تاکنون ۹۰۰ نفر جذب بازار کار شدند و برای جذب بقیه هم اقداماتی در دستور کار قرار دارد.

ایجاد ۴۷ شرکت تعاونی با اشتغال یکهزار و ۲۲۹ نفر

وی از تشکیل ۴۷ شرکت تعاونی جدید با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد ریال در سالجاری در استان خبر داد و گفت: یکهزار و ۵۴۹ نفر عضو این شرکت ها شدند و برای یکهزار و ۲۲۹ نفر هم در استان شغل ایجاد شد.

فلاحتی نظارت بر شرکت های تعاونی را از وظایف اداره کل کار و رفاه و اجتماعی بیان کرد و افزود: ۱۱ شرکت تعاونی در استان با مشکل روبرو بودند که مورد حسابرسی قرار گرفتند که از این تعداد سه شرکت تعاونی با توجه وجود تخلفات به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به حمایت از شرکت تعاونی‌ها تصریح کرد: در راستای حمایت از شرکت های تعاونی در سالجاری ۱۲۴ شرکت تعاونی برای ۷۸۳ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که تاکنون ۴۵ تعاونی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان دریافت کردند و بقیه در حال تشکیل پرونده هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تعداد تعاونی فعال در استان را سه هزار و ۵۰۰ مورد بیان کرد.

ایجاد زیر ساخت ورزشی در هفت شهرستان

فلاحتی به زیر ساخت‌های ورزش کارگری در استان اشاره کرد و گفت: از ۱۲ شهرستان استان در هفت شهرستان زیر ساخت‌های ورزشی و مجموعه ورزشی کارگری ایجاد شده و پنج شهرستان دیگر هم زمین ساخت مجموعه ورزشی کارگری به صورت خیری تامین شده و در حال پیگیری ساخت آن هستیم.

وی اضافه کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به استان به سه طرح نیمه تمام ورزشی کارگری شامل استخر اردکان ، مجموعه ورزشی ابرکوه و مجموعه رفاهی شماره یک یزد مجموعا ۱۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که همه این اعتبار تخصیص یافت.

وی افزود: استخر اردکان و مجموعه ورزشی ابرکوه مورد بهره برداری قرار گرفتند و مجموعه رفاهی شماره یک یزد هم در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه برای دهه فجر برنامه های مختلفی در حوزه کارگری برنامه ریزی شده است گفت: در این زمینه کمیته کارگری و کارآفرینی تشکیل شده است .

فلاحتی برگزاری ۴۵ نشست جهاد تبیین و جهاد آفرینی در ۴۵ واحد تولیدی ، برگزاری جشن ویژه جامعه کارگری در شهرستان های استان ،اختتامیه دومین المپیاد استانی ورزش کارگری ، برگزاری جشنواره کارگری و افتتاح ۲۳ خانه فرهنگ و کار و برگزاری جشن در واحدهای تولیدی را از جمله این برنامه های ایام الله دهه فجر بیان کرد.

ارائه خدمات بهداشتی به کارگران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه ۲۹۲ خانه بهداشت در استان به کارگران خدمات بهداشتی در واحدهای تولیدی ارائه می دهند گفت: به استناد ماده ۴۷ قانون کار، تامین سلامت، بهداشت جسمی و روانی کارگران در هر شغلی که باشند و ارتقاء سطح آن با ایجاد خانه های بهداشت کار در واحدهای تولیدی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه در واحدهایی که تعداد کارگران بالای ۵۰۰ نفر هست نزدیک به ۳۵ مرکز بهداشت کارگری در استان مشغول به ارائه خدمات بهداشتی هستند تصریح کرد: پیشگیری از حوادث و بیماریهای ناشی از کار و حفاظت کارگران از خطراتی که سلامتی آنان را تهدید می نمایند، به کار گماردن کارگران به کاری که متناسب با استعداد جسمی و روانی آنان باشد و به عبارت دیگر تطبیـق کار با کارگر و بالعکس از جمله وظایفی است که بر عهده مسوولان این مراکز بهداشتی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد اضافه کرد: کارگران کارگاه باید لااقل سالی یک بار مورد معاینه پزشکی قـرار گیرنـد و لزوم راه اندازی مراکز خدمات بهداشتی در واحدهای تولیدی ضروری است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار