|

مشکلات ۴۴ هزار کارخانه و بنگاه تولیدی در ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه بررسی شد

مشکلات ۴۴ هزار کارخانه و بنگاه تولیدی در ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه بررسی شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مشکلات ۴۴ هزار کارخانه و بنگاه تولیدی در ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه بررسی شد.

به گزارش مملکت ما ، مسعود ستایشی در آخرین نشست خبری در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد ماه شعبان و گرامی داشت روز شهید گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال "تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین" کلیه دادگستری ها در سراسر کشور بسیج شدند تا در ستادهای مرکزی تلاش لازم را در زمینه تولید انجام دادند.

وی افزود: در سازمان بازرسی ۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و ۲۶ فقره پرونده بازرسی در بازرسی های سراسر کشور تشکیل شده و ۷۳۰ فقره پرونده در راستای امر حمایت در کل کشور تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۹ پرونده در راستای رفع مشکلات تولیدی مورد نظر قرار گرفته شده است. همچنین ۱۷۷۷ فقره شکایت با موضوع حمایت از تولید و اقداماتی برای رفع مشکلات مطروحه به سازمان بازرسی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همچنین در دیوان عدالت اداری ۲۰۷ گزارش و پرونده مربوط به تولید در دیوان عدالت مطرح رسیدگی شد که بیشترین پرونده ها در زمینه حمایت از تولید و گمرک و… بوده است.

ستایشی گفت: این پرونده‌ها در خصوص معافیات‌های مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی، حقوق معادن برای جلوگیری از تعطیلی آنها، اعمال معافیت واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی، عدم شمول مالیات بر تصدیر نرخ ارز و… است که به عنوان نمونه می‌توان به پرونده موضوع شرکت پلی تکنیک اصفهان، شرکت دارویی ارژنگ درمان و شرکت مانی گستر خوزستان و موارد دیگر اشاره کرد.

وی افزود: این پرونده‌ها در قالب مانع زدایی در حوزه صادرات، مسکن، کسب و کار و حوزه اشتغال در دیوان عدالت اداری مطرح و منجر به اتخاذ تصمیم و صدور آرای قطعی در جهت حفظ تولید و سرمایه گذاری کشور شده است.

ستایشی همچنین گفت: سازمان بازرسی کل کشور با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و اتخاذ تمهیدات مناسب و متناسب موفق به احیا و راه‌اندازی ۴۷ واحد، جلوگیری از تعطیلی ۱۸۱ واحد، افزایش تولید در ۲۱۷ واحد، تسریع در اخذ مجوز در ۳۱۲ واحد، تسهیل در تامین مالی ۴۶۶ واحد، رفع معارض قضایی ۱۱ واحد، اقاله ۷۳ واحد، خروج از ورشکستگی ۱۱ واحد شده است.

ستایشی اضافه کرد: در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه امسال، مشکلات ۴۴ هزار و ۱۰۰ شرکت کارخانه و بنگاه تولیدی در این ستاد بررسی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری در راستای احیای واحدهای تولیدی تا کنون ۶۷ واحد تولیدی با اشتغال زایی برای ۲۶۲ نفر به صورت مستقیم احیا شده است. همچنین از ورشکستگی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده است و این واحدها به چرخه تولید بازگشتند. در استان البرز در طول سال جاری ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکل حقوقی کاملا احیا شده اند و در این مدت در واحدهای مذکور برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است و یا از بیکاری آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین در استان بوشهر ۱۴ شکایت واصل که به همه شکایت‌ها رسیدگی شد، همچنین برای هزار و ۶۰۰ نفر در راستای جلوگیری از بیکاری، اقدام قاطع شده است و برای هزار نفر در ۴ واحد تولیدی احیا شده اشتغالزایی شده است. در استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵۳ احیا شده است. در استان فارس از میان ۸۷۴ درخواست وارده واحد های تولیدی، مشکلات ۲۵۷ واحد به طور کامل حل شده است. در استان قزوین ۵۲ واحد احیا شدند.

وی ادامه داد: همچنین در سازمان زندان ها برای ۸۳ هزار تن از زندانیان دوره های آموزشی برگزار شده و برای حدود ۵۱ هزار نفر گواهی نامه مهارتی صادر شده است. همچنین ۴۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.

ستایشی گفت: همچنین در سال جاری در جهت حمایت از دانش بنیان ها، بومی سازی تجهیزات و دستگاه ها در پزشکی قانونی اقداماتی صورت گرفته و کیت‌های مختلف مانند کیت ژنتیک تولید و صرفه جویی ارزی هم بر همین اساس انجام شد. همچنین گیت های جدید ژنتیک در دست ساخت است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار