بخش سوم آزادراه تهران شمال رفت تا ۶ سال بعد!
معاون وزیر راه گفت: منطقه ۳ آزاد راه تهران شمال که سختترین قطعه آن نیز هست، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان میرسد.
به گزارش مملکت ما ، خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره ساخت آزاد راه تهران شمال گفت: منطقه ۳ این آزاد راه که سخت ترین قطعه آن نیز هست ، در صورت اختصاص سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۵ تا ۶ سال دیگر به پایان می رسد .
وی در خصوص طرحهای نیمه تمام نیز گفت: طرح های نیمه تمام زیادی داریم بطوریکه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام داشته که دارد کار می شود و متوسط عمر این پروژه عملا با توجه به همین اعتباری که سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان هست خوب همین عددی هست که دوستان می فرمایند پروژه های راه سازی و پروژه های بزرگ عموما خوب راه سازی که در طول مسیر هم کار می شود عموما پروژه های زمان بری هستند .
خادمی در خصوص گزارش منتشره در یک روزنامه در مورد پایان آزادراه تهران شمال تا سال ۱۴۱۰ اظهار کرد: خوب همه دوستان می دانند که آزادراهی هست که ارتباط پایتخت را به شمال کشور برقرار می کند و بخشی از کریدور آزادراهی شمال و جنوب ما هست که از دریای مازندران تا خلیج فارس در حال احداث است و قطعات مختلفش در حال اجرا هست ، سخت ترین نقاطش خوب همان طوری که می دانند عبور از البرز است ، یکی هم جنوب در زاگرس است که سخت ترین و پیچیده ترین و پر هزینه ترین است در آزاد راه تهران شمال ما ۴ منطقه اجرایی داشتیم که با افتتاحی که دیروز صورت گرفت عملا سه منطقه اش به بهره برداری رسیده یک منطقه اش از تهران تا شهرستانک است که در واقع چند سال پیش به بهره برداری رسید ، یک منطقه اش هم از چالوس است به مرزن آباد در ورودی استان مازندران آن هم که در سال ۱۳۹۱ بهره برداری شده و دیروز هم منطقه دو باند رفتش مورد بهره برداری قرار گرفت که اولا مردم آزاد راه تهران تا استان مازندران در پل زنگوله که آن طرف جاده البرز هست به صورت آزادراه عبور خواهند کرد، آن چیزی که آقایان گفتند منطقه سه این آزادراه هست که جزو سخت ترین مناطق این آزادراه است و یک پیچیدگی های خاص خودش را دارد طولش ۵۱ کیلومتر است حالا در بعضی طرح ها ۵۲ است بعضی ها ۴۷ بوده در گذشته اما درحال حاضر ۵۱ است، عدد اعتباری که برای این وجود دارد عدد اعتباری خیلی زیادی است بعضی از تونل هایش هفت و نیم کیلومتر ممتد طولش است بلندترین تونلی که در کشور خاورمیانه احداث شده همین تونل شش ونیم کیلومتری هست که در منطقه دو بود که در واقع دیروز افتتاح شد و آن تونل ها خوب تونل های طولانی تری هستند ما برنامه خودمان این است که بین ۵ تا ۶ سال می شود این پروژه را تمام کرد در صورتی که سالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داده شود، وقتی که می گویند زمان ، اجرا یک بار توانمندی فنی هست یک بار هم منابع مالی هست توانمندی فنی کشور که منطقه یک و دو سر برنامه زمان بندی تحویل شد این وجود دارد که واقعا از لحاظ توان فنی و مهندسی کشور به این جا رسیده که بتواند طبق برنامه زمان بندی سخت ترین پروژه ها را هم تحویل دهد ، خوب تعداد پیمانکار و تجهیزات زیاد می شود و در واقع امکانش هست اما آن چیزی که الان یک کم محدودیت وجود دارد خوب منابع مالی سنگینی می خواهد با توجه به تعداد طرح هایی که ما در کشور داریم عرض کردم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام که آن ها هم همه در جای خودش مورد نیاز است و بخش های مختلف کشور هم بالاخره تقاضا دارند که کار انجام شود به خصوص با توجه به شرایطی که وجود دارد یک عدالت اجتماعی هم باید برقرار کنیم در زیر ساختها که همه منابع را نمی شود در یک پروژه هزینه کرد با توجه به این ما برنامه های خودمان شش ساله است در واقع و اگر منابع مالی باشد و می توان حداکثر با شش سال این را تحویل داد .
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص افتتاح نصفه و نیمه بخش دوم آزادراه اظهار کرد: برگشتش هم ۴۵ درصد پیشرفت دارد ما حتی منطقه سه هم که قرار است شروع شود برای این که بتوانیم زودتر از سرمایه گذاری ایجاد شده و مردم هم رفاه برایشان ایجاد شود اینها را اولویت بندی کردیم که زودتر انجام شود، مثلا ما در منطقه دو ، سه بخش ایجاد کردیم ، یک بخش خود تونل البرز بود که خیلی موثر بود و مردم گرفتار بودند خصوصا در زمستان زودتر بهره برداری کردیم ، بعد از آن یک باندش را چون این باند در کنار جاده قدیم است ما راه داشتیم که همه پروژه را در دوسال آینده به بهره داری برسد اما بهتر دیدیم که تا دوسال دیگر اگر بخش دیگر افتتاح شود خوب بهتر است به همین علت ، یک باندش را با سرعت تمام کردیم و الان باند بعدی آن هم چهل و پنج درصد پیشرفت دارد که آقای وزیر فرمایش کردند که سال بعدی تلاش شود تحویل شود .
خادمی در خصوص کمک گرفتن از چینیها در ساخت بقیه آزادراه افزود: اولا اجرا توسط ایرانی ها خواهد بود و صد در صد اجرا می کنند و در بخش های خارجی هیچ نیازی به تخصص های خارجی نیاز ندارد و این دو تا قطعه هم کاملا بومی انجام شد و خیلی خوب و با کیفیت بسیار عالی به نظرم این افتخار مهندسی کشور هست ما به همه منابع فکر می کنیم یعنی اگر کسی بخواهد منابع خارجی هم بیاورد مذاکراتی هم صورت گرفته همه دغدغه کشورهای دنیا هم این است که بتوانند از منابع خارجی برای زیرساخت هایشان استفاده کنند ما هم مذاکراتی صورت گرفته ولی بیشتر نگاه ها به سمت منابع داخلی است .
انتهای پیام/
نظرات