|

صادرات ۶۲۱ میلیون دلاری از استان خراسان رضوی به افغانستان

صادرات ۶۲۱ میلیون دلاری از استان خراسان رضوی به افغانستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تجارت با افغانستان در سال ۱۴۰۲ با عبور از مرز ۶۲۱ میلیون دلار، نسبت به دوسال قبل، ۲۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۳ درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.

به گزارش مملکت ما، امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به ارتباط مستقیم ۳۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان با تجار افغانستانی اظهار کرد: تجارت با افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به دو سال قبل، ۲۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۳ درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است. در سال گذشته ۶۲۱ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته‌ایم و فقط در دو ماه نخست امسال نیز با ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال، سطح صادرات ما بیش از ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. سطح صادرات ما به تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیون دلار بود اما اکنون به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده است. اینها مصادیق پیشرفت است. باید این موارد را در نظر گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در سه سال گذشته ۱۲ کشور به فهرست مقاصد صادرات استان افزوده شده است. در سال ۱۴۰۱ همه نیاز ارزی کشور از محل صادرات غیرنفتی تأمین شد و بیش از ۵۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در استان خراسان رضوی حاصل شده است. راهبرد ما این است که کاهش ارتباط تجاری با افغانستان، ظلم متقابل به هر دو ملت است زیرا اشتراکات فرهنگی فراوانی در این روابط وجود دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که امکان‌پذیر نیست دو کشور باهم ارتباط و مراوده نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین جلسه و نشست در کابل برگزار کرده‌ایم و امضای تفاهمنامه مشترک همکاری با ولایت هرات یکی از دستاوردهای بزرگ آن است. باور ما این است که با پیگیری همین توافقات و استمرار جلسات پرتکرار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بتوان بهتر از گذشته به چالش‌های این حوزه رسیدگی کرد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار