|

کاهش قابل توجه حجم صادرات از استان کردستان

کاهش قابل توجه حجم صادرات از استان کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سه ماهه نخست امسال حجم کل صادرات استان ۴۲۸ هزار تن به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار بود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی چهار درصد و از حیث ارزش ۱۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش مملکت ما، بختیار خلیقی روز سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در سنندج اظهار کرد: ارزش صادرات استان کردستان در سال گذشته ۸۳۱ میلیون دلار بود و برای امسال هزار و ۲۲ میلیون دلار پیش بینی شده است که ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد.

وی به سهم استان از کل صادارات کشور در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: امسال سهم وزنی صادرات هشت صدم درصد و سهم ارزشی ۹ صدم درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: صادرات سایر گمرکات استان در سال جاری ۹۴ هزار تن به ارزش ۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۸ درصد و از حیث ارزشی هشت درصد کاهش یافت.

وی یادآور شد: در سال جاری واردات استان نیز بیش از چهار هزار و ۷۸۳ تن به ارزش ۳۵ میلیون دلار بود که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۶ درصد و ارزشی ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی متوسط قیمت هر تُن کالای وارداتی استان در سه ماهه نخست سال جاری چهار هزار و ۴۹۷ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد کاهش یافته است.

خلیقی به سهم کردستان از واردات کشور در سه ماهه اول اشاره کرد و ادامه داد: سهم وزنی ۸۲ صدم درصد و ارزشی ۲۴ صدم درصد بود که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزنی چهار درصد و از لحاظ ارزشی ۴۴ درصد کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در سه ماهه نحست امسال ترانزیت استان ۸۳۶ هزار تن به ارزش هزار و ۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ وزنی ۶۰ درصد و ارزشی هشت درصد کاهش یافته است.

مدریکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: کل مبادلات تجارت خارجی استان در سه ماه نخست امسال هزار و ۲۶۸ تن به ارزش هزار و ۲۹۹ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و ارزشی ۲ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه به سهمیه ارزی مرزنشینان ساکن در مناطق عادی و محروم در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: ۱۹ تعاونی مرزنشین در شعاع ۳۰ کیلومتری مرزهای کردستان فعال هستند که ۱۱۹ هزار عضو فعال دارند.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار