فرش ایران توسط کشور سوم و چمدانی صادر میشود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش ایران تنها به واسطه گمرکات از کشور خارج نمیشود، بخشی از صادرات فرش به صورت چمدانی و بخشی هم از طریق کشور واسط در بازارهای خارجی عرضه میشود و این امور نشان میدهد که با همه محدودیتها فرش ایرانی همچنان هواداران خود را در بازارهای جهانی دارد.
به گزارش مملکت ما، زهرا کمانی، رییس مرکز ملی فرش ایران بر جایگاه موثر بخش خصوصی در صنعت فرش تاکید کرد و گفت: تشکلهای بخش خصوصی نخستین پرچمداران فرش کشور هستند و اکنون هم اگر صادرات فرش ایرانی تداوم دارد به این دلیل است که بخش خصوصی با سرمایه شخصی اقدام به عرضه فرش ایرانی در بازارهای جهانی کرده و پرچم فرش ایرانی را در کشورهای مختلف افراشته نگه داشته است. در همین راستا نیاز است میان فعالان صنعت فرش در بخش خصوصی همافزایی ایجاد شود و همه این افراد در یک پلتفرم جامع گرد هم آیند، فعالان صنعت فرش در رستههای گوناگون طراحی، رنگرزی، بافت، مرمت و تجارت فعالیت دارند و گردهمایی آنها در یک پلتفرم هم به شناسایی توانمندیهای هر رسته از رسته دیگر کمک میکند.
وی در ادامه از لزوم ورود فناوریهای نو به صنعت فرش با تاکید بر حفظ اصالت صنعت گفت و توضیح داد: فعالان صنعت فرش میتوانند با بهکارگیری فناوریهای جدید و اتخاذ رویکردهای نوآورانه صنعت را بهروز کنند و با این کار توسعه صادرات فرش ایرانی را رقم بزنند، اکنون رقبای فرش دستباف ایرانی با هوشمندی در تلاش هستند گوی سبقت را در بازارهای جهانی از ایران بربایند و در این شرایط توقف ما در روشهای سنتی سبب شده هنوز به روشهای نوین بازاریابی و فروش روی نیاوریم.
کمانی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی فعال در صنعت فرش که به صورت سنتی در این صنعت فعال بوده با اتخاذ رویکردهای نوآورانه به تدریج متوجه امتیازات آن خواهد شد، همچنین ورود هوش مصنوعی در فرش نیز میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد و من در حالی از ورود فناوریهای نوظهور به صنعت فرش میگویم که بر حفظ اصالت تاکید شدید دارم چون میدانم جامعه فرش ایرانی برای حفظ اصالت صنعت زحمات بسیاری متحمل شده و دغدغه از دست رفتن این اصالت را دارد بنابراین اگر من از ورود فناوری به صنعت فرش میگویم به تمام احتیاطهای مربوط به حفظ اصالت تاکید دارم.
هند، چین و مصر اصلیترین رقبای ایران
رییس مرکز ملی فرش ایران از هند، چین و مصر به عنوان کشورهایی یاد کرد که در بازار جهانی با فرش ایرانی رقابت دارند و اظهار کرد: این کشورها رتبههای برتر را در بازار بینالملل فرش دستباف به خود اختصاص دادهاند زیرا صنعت را مبتنی بر فناوریهای روز پیش میبرند، همچنین اگر افغانستانیها و پاکستانیها توانستهاند در تکمیل و مرمت فرش از ایرانیها سبقت بگیرند به دلیل تحریمهایی است که ما در ایران با آنها مواجه هستیم و البته به تحریمهای خارجی باید خودتحریمیهای داخلی را هم بیفزایید.
وی اضافه کرد: قانون پیمانسپاری ارزی بسیار آزاردهنده است، علاوه بر این عبور موقت فرش دستبافت باید در زمان محدود انجام شود و موضوع مرمت و تکمیل فرش دستباف در ایران مغفول مانده و ترکیه به خوبی از غفلت ایران در این زمینه استفاده میکند و از توان رفوگران و مرمتکاران ایرانی برای ارزآوری بهره میبرد، در این شرایط مشوقهای صادراتی باید لحاظ شود، همچنین تعرفههای واردات مواد اولیه تولید فرش بالاست و نوسانات ارزی بستر ایجاد مشکلات دیگری است ضمن اینکه صادرکنندگان ایرانی امکان گشایش السی را ندارند در حالی که رقبای ایران به راحتی این کار را انجام میدهند.
کمانی گفت: اکنون فرش ایرانی تنها به واسطه گمرکات از کشور خارج نمیشود، بخشی از صادرات فرش به صورت چمدانی و بخشی هم از طریق کشور واسط در بازارهای خارجی عرضه میشود و این امور نشان میدهد که با همه محدودیتها فرش ایرانی همچنان هواداران خود را در بازارهای جهانی دارد.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ یک از رقبا نتوانستهاند بر هنر فرش ایران غلبه کنند و اگرچه رقبا از نظر بکارگیری اصول تجارت و تولید انبوه نسبت به ایران برتری یافتهاند اما هنوز موزههای دنیا به دنبال این هستند یک تخته قالی ایرانی را در اختیار داشته باشند.
فرش ایران کالاهای مصرفی نیست
این مقام مسئول به کیفیت مواد اولیه بافت فرش ایرانی پرداخت و یادآور شد: پشمهای موجود در ایران مانند پشمهای کرمانشاه، سیرجان و سیستان برای بافت فرش زیر پا کیفیت منحصربهفردی دارند و در غفلت از چنین پتانسیلی هندیها پشم ایرانی را برای بافت فرشهای خود از کشور ما خارج میکنند، ایران همچنین در ساخت رنگزاهای گیاهی توانمندی چشمگیری دارد و مراتع و کویرهای ایران از قابلیت خوبی برای تولید رنگزاهای گیاهی برخوردار هستند و با استفاده از آنها رنگی باثبات تولید میشود که دوام آن تا چند صد سال باقی خواهد بود در واقع به دلیل کیفیت مواد اولیه و تخصص بافندگان کشور است که فرشهای ایرانی بیش از ۱۰۰ سال عمر میکنند.
کمانی گفت: فرش ایرانی در بازارهای خارجی به عنوان یک کالای مصرفی عرضه نمیشود بلکه حکم یک کالای هنری را دارد و حتی نمیتوان از آن به عنوان کالایی لوکس نام برد، فرش ایرانی در دنیا برند است بنابراین ما در بازارهای جهانی نیاز به برندسازی و شناساندن برند فرش ایرانی نداریم اما با به کارگیری روشهای جدید توسعه بازار باید عرضه را گسترش دهیم و علاوه بر مشتریان سنتی در میان نسل جدید نیز جایگاه خود را تثبیت کنیم.
نظرات