|

فرونشست شدید به دشت اردبیل رسید

فرونشست شدید به دشت اردبیل رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سطح آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل ۲۷ سانتیمتر سالانه فرونشست می‌‌کند.

به گزارش مملکت ما ، حمید فضائلی اظهار داشت: با وجود اقدامات انجام شده در بخش غیرسازه‌ای، همچنان شاهد افت منابع آب و سفره‌های زیرزمینی در استان هستیم که ضرورت دارد اقدام مناسب و مؤثری در این بخش انجام شود.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات غیرسازه‌ای نظیر پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب از آب‌های زیرزمینی، نصب و به‌کارگیری کنتورهای هوشمند و اطلاع‌رسانی به مشترکان سعی بر این است تا صیانت بیشتر از سفره‌‌های زیرزمینی در دشت ممنوعه اردبیل انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌‌ای اردبیل افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را از چالش‌های اساسی حوزه آب اعلام کرد و گفت: در کنار این امر، بروز خشکسالی در یک دهه اخیر و برداشت بی‌رویه از آبخوان‌ها ضربه‌ای مهلک به پیکره نظام تولید زده است.

فضائلی توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پرآب بر را در دشت اردبیل از دیگر چالش‌ها برشمرد و افزود: تلاش بر این است تا منابع آب مورد نیاز مورد صیانت قرار گرفته و عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخازن طبیعی به حداقل برسد.

وی به کاهش ۱۰ درصدی حجم آب سد یامچی بر اثر تداوم خشکسالی و بارش‌های اندک در هشت ماهه امسال اشاره کرد و ادامه داد: ۱۴۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز سطح استان نصب شده که این فرآیند تا پایان امسال به ۱۶۰ دستگاه افزایش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری ۳۶ حلقه چاه غیرمجاز نیز تقلیل مصوبات پیدا کرده تا بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی شود.

فضائلی بیان کرد: ۲۱ اکیپ حفاظت از منابع آب در سطح استان فعالیت می‌کنند تا با گشت‌زنی در سطح استان پایش و کنترل منابع آب زیرزمینی و همچنین مهندسی رودخانه‌ها را انجام دهند.

انتهای پیام/

نظرات