|

چین به دنبال گرفتن برق از طوفان!

چین به دنبال گرفتن برق از طوفان!

چین قصد دارد از طوفان‌های شدید برق بگیرد.

به گزارش مملکت ما، یک شرکت چینی بزرگ‌ترین توربین‌های بادی جهان را راه‌اندازی کرده است که حتی در شرایط توفندهای شدید درجه ۵ می‌توانند انرژی برداشت کنند.

پلتفرم عظیم اوشن اکس (Ocean X) که مینگ‌یانگ اسمارت انرژی آن را ساخته و توسعه داده است، دو توربین بادی در آرایشی وی (V) شکل است که توان خروجی ترکیبی بیش از ۱۶ مگاوات را فراهم می‌کند.

این شرکت در یک پست در لینکدین نوشت که این پلتفرم توربین در شهر بندری گوانجو در جنوب چین راه‌اندازی شده و می‌تواند سالانه ۵۴ هزار مگاوات‌ساعت انرژی تولید کند که برای تامین انرژی سالانه ۳۰ هزار خانوار چینی کافی است.

این شرکت ابتدا یک نمونه اولیه کوچک‌تر به مقیاس ۱:۱۰ [یک دهم اندازه واقعی] را در سال ۲۰۲۰ آزمایش کرد و نصب پلتفرم اوشن‌اکس را به اندازه اصلی آن در آوریل امسال به اتمام رساند.

این [پلتفرم] روتورهای ناهمسوگرد با تیغه‌های بزرگ توربین به قطر ۱۸۲ متر (۵۹۷ پا) دارد که روی یک ساختار به شکل وی (V) قرار گرفته‌اند.

این ساختار را کابل‌های با تنش بالا نگه داشته‌اند و روی یک سکوی شناور به شکل وای (Y) نصب شده است تا حداکثر پایداری را تضمین کند.

این شرکت اعلام کرد که این پلتفرم بزرگ که با بتن فوق‌العاده مقاوم ساخته شده است، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن وزن دارد و می‌تواند در آب‌های عمیق‌تر از ۳۵ متر (۱۱۵ فوت) کار کند.

بنا بر اعلام مینگ‌یانگ، این پلتفرم توربین می‌تواند حتی در شرایط توفند درجه ۵ برق تولید کند و بادهایی با سرعت تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت (۱۶۱ مایل بر ساعت) و امواجی به ارتفاع ۳۰ متر (۹۸ فوت) را تحمل کند.

این شرکت در وب‌سایتش می‌گوید: «مقاومت سخت در برابر تیفون‌ (typhoon)، تحمل بادهایی با سرعت تا ۷۹.۸ متر بر ثانیه.»

این نوع توفندها می‌توانند خسارات فاجعه‌باری به بار بیاورند و در زمان عبور از مناطق مسکونی، بیشتر خانه‌های اسکلت‌‌بندی‌شده، درختان و تیر برق‌ها را ویران و با خاک یکسان کنند.

توربین‌های بادی معمولی ممکن است در چنین شرایط سختی دچار مشکل شوند و با نوسان‌های برق و فرسودگی زودرس اجزای مولد برقشان مواجه شوند.

این شرکت طراحی جدیدش را «یک سیستم تطبیقی که پایداری و ایمنی را حتی در شرایط تیفون شدید تضمین می‌کند» نامیده و امیدوار است که این، «سرآغاز جدیدی در [استخراج] برق دریایی» باشد.

این امر می‌تواند به‌ویژه در دوره طوفان‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، برای تولید برق در مناطق ساحلی چین مانند گوانجو که مدام تحت تاثیر تیفون‌های شدید قرار می‌گیرند، مهم باشد.

این موضوع همچنین یک اقدام تقویتی در [راستای] هدف چین برای تامین یک‌سوم مصرف برق سراسری آن از طریق منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.

این سازوکار توربین بادی با تامین انرژی هزاران خانوار از انرژی پاک، ممکن است به کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید تا میزان حدود ۵۶ هزار تن کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

نظرات