|

ایران سومین کشور ضعیف منطقه در اشتغال زنان

ایران سومین کشور ضعیف منطقه در اشتغال زنان

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد: ۱۴.۴ درصد زنان بالای ۱۵ سال کشور در سال گذشته شاغل بودند، در صورتی که این رقم در بسیاری از کشورهای منطقه دستکم بیش از ۳۰ درصد است. به عبارت دیگر فقط دو کشور افغانستان و عراق با نرخ مشارکت ۴.۸ و ۱۱.۴ درصد در جایگاهی کمتر از ایران قرار دارند.

به گزارش مملکت ما، زنان از گذشته تاکنون همواره برای تصاحب فرصت‌های شغلی و به اثبات رساندن خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با موانع و چالش‌های بسیاری رو به رو بوده‌اند و تلاش آن‌ها در ادوار مختلف برای این که موانع و چالش‌ها را از سر راه خود بردارند، در بسیاری موارد ناکام و در مواردی نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

با این وجود پس از گذشت زمان، هنوز شاهد هستیم جمعیت زنان شاغل در ایران و برخی کشورها رشد زیادی نسبت به جمعیت آن‌ها نداشته است.

گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) نشان می‌دهد وضعیت زنان کشور در این زمینه اشتغال با وضعیت سایر کشورها تفاوت معناداری دارد. در این سال تعداد شاغلان زن بالای ۱۵ سال در ایران ۱۴.۴ درصد بوده؛ درحالی که این رقم در ترکیه ۳۱ درصد، بحرین ۴۲ درصد، ترکمنستان ۴۸ درصد، مالزی ۵۰ درصد، امارات و اندونزی ۵۲ درصد و در قطر بیش از ۶۴ درصد اعلام شده است.

171445683

علاوه براین طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ نرخ مشارکت نیروی کار برای زنان ایرانی ۱۴.۴ درصد و مردان ۷۰.۶ درصد بوده‌ است.

طبق این گزارش نرخ اشتغال زنان در افغانستان ۴.۸ ، جمهوری آذربایجان ۶۷.۴، پاکستان ۲۴.۵، عراق ۱۱.۴، روسیه ۵۴.۵، قزاقستان ۶۳.۲، عربستان ۳۴.۵، کویت ۴۷.۶. عمان ۳۲ درصد ، قطر ۶۴.۱ درصد بوده است. بنابراین نرخ اشتغال زنان فقط در دو کشور افغانستان و عراق کمتر از ایران بوده است.

171445618

171445659

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار