|

طلب ۳۸۰ میلیارد ریالی کلزاکاران استان خراسان شمالی از دولت

طلب ۳۸۰ میلیارد ریالی کلزاکاران استان خراسان شمالی از دولت

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کلزاکاران این استان ۳۸۰ میلیارد ریال بابت فروش محصول به تعاون روستایی طلب دارند.

به گزارش مملکت ما، وحید صباغ اظهار کرد: کلزاکاران امسال یک هزار و ۲۰ تن دانه روغنی تحویل تعاون روستایی استان دادند که ارزش این محصول ۴۰۰ میلیارد ریال است که تنها ۲۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی از پایان برداشت و فروش محصول کلزا در استان خبر داد و گفت: کشارزان استان در سال زراعی جاری ۹۰۷ هکتار از کشتزارهای خود را به کلزا اختصاص دادند و یکهزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: کشاورزان در سال زراعی گذشته نیز ۶۵۰ هکتار کلزا کشت کرده بودند که از این سطح بیش از یکهزار تن از این دانه روغنی برداشت کردند.

وی علت کاهش سطح زیر کشت و تولید این دانه روغنی در سال گذشته را کاهش بارندگی و منابع آبی دانست و گفت: بارش باران در سال زراعی جاری مناسب بود.

صباغ با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، تصریح کرد: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

وی خاطرنشان کرد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد که در کنار آن سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفتابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

وی با بیان اینکه کارشناسان کشت گیاهان کم آب طلب از جمله کلزا را به کشاورزان توصیه می کنند افزود: در کشت کلزا هیچ محدودیتی وجود ندارد و کشاورزان مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

نظرات