|

افزایش ۲۰ درصدی ضایعات سیب در سمیرم

افزایش ۲۰ درصدی ضایعات سیب در سمیرم

کارشناس مسوول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم اعلام کرد که گرمازدگی شدید و تنش آبی در سال جاری باعث افزایش ضایعات سیب شده است و به همین دلیل پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ درصد سیب ضایعاتی داشته باشیم.

به گزارش مملکت ما، کیارش سامی گفت: از مجموع ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ سیب در سمیرم، چهار هزار هکتار آن بدلیل کم‌آبی و گرمازدگی با مشکلات جدی مواجه شده و این وضعیت بطور چشمگیری بر کیفیت محصول تأثیر گذاشته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، ۸۰ درصد سیب‌ها قابل برداشت بود و روانه بازار می‌شد، اما امسال از چهار هزار هکتار باغ سیب که با گرمازدگی و تنش آبی مواجه شده تنها ۴۰ درصد از آن محصول با کیفیت قابل قبول دارد و ۶۰ درصد از میوه‌ها خسارت دیده‌ است.

سامی توضیح داد: گرمای شدید و دمای بالا بر فیزیولوژی(عکس‌العمل گیاه نسبت به محیط)، مورفولوژی(شناسایی اندام داخلی گیاه) و فتوسنتز گیاهان تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش اندازه(سایز) میوه‌ها شده است.

کارشناس مسوول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: گرمازدگی نه‌تنها بر کیفیت محصول امسال تاثیر گذاشته، بلکه بر کمیت و کیفبت محصول سال آینده نیز اثرگذار است. زیرا جوانه‌هایی که باید امساال تشکیل می‌شد تا سال بعد باردهی داشته باشد، دوره رشد ناقصی را گذرانده و این مساله روی تولید سال آینده هم اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: گرما یک عامل غیرزنده برای بیماری درختان است و بخصوص برای درختان بارده عامل محدودکننده رشد محسوب می شود و نمی‌توان در سطح وسیع آن را کنترل کرد.

سامی به مشکلات مالی کشاورزان در مواجهه با هزینه‌های مقابله با گرمازدگی نیز اشاره کرد و افزود: شیوه مصرف کود اسید هبومیک(کود عالی)، اسید آمینه، مواد غذایی مثل روی، پتاسیم و کلسیم که باعث ضخامت برگ‌ها می‌شود به باغداران آموزش داده شده است، اما گرمای شدید سال جاری، راه کنترل چندانی ندارد و با روش‌های جاری تنها می‌توان مقداری گرما را کنترل و از هدررفت آب جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار