|

افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم در استان ایلام

افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم در استان ایلام

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام از افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم در سالجاری استان ایلام خبر داد.

به گزارش مملکت ما، حشمت عزیزان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان ایلام با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران فقید استان ایلام اظهار کرد: استان ایلام با داشتن ۳۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از کوچک‌ترین استان‌ها از نظر وسعت و جغرافیا در سطح کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: در اوایل سال زراعی امسال با تنش آبی و کمبود باران مواجه بودیم و در آخر سال ۱۴۰۲ و اوایل سال ۱۴۰۳ نیز بارش تگرگ، باران و طوفان خسارت‌هایی بسیاری به مزارع استان وارد کرد اما استان ایلام با وجود تمام مشکلات توانست یک حد نصاب جدید در تولید گندم داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام تصریح کرد: امسال به همت همه بهره‌برداران تولید کنندگان، کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی استان ایلام ۴۲۷ هزار تن گندم در استان تولید شد و ۳۵۱ هزار تن گندم نیز به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

عزیزان از افزایش ۱۰ درصد افزایش تولید گندم خبر داد و خاطرنشان کرد: استان ایلام در سال جاری در رتبه دهمین استان تولید کننده گندم کشور قرار گرفت.

وی در مورد تولید کلزا نیز گفت: دربحث تولید کلزا نیز در سال جاری بالغ بر ۲۲۵۰۰ تن کلزا در استان تولید شد که ارزش این محصول بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام تاکید کرد: واگذار کردن بخش خرید به بخش خصوصی باعث برطرف شدن مشکلات سنوات قبل شد.

عزیزان با تاکید براینکه ارزش گندم خریداری شده بالغ بر ۶,۱۵۰ میلیارد تومان بود اضافه کرد: ۸۲ درصد مطالبات یعنی بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران نیز پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز بزودی پرداخت می‌شود.

وی در مورد اجرای طرح سامانه گرمسیری نیز گفت: اجرای طرح سامانه گرمسیری در اواخر سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که براساس این طرح اجرای ۱۷ هزار هکتار شبکه فرعی در چهار شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اعتبار این طرح را بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دانست وافزود: تاکنون ۶۲۵ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده و بیشتر قراردادها نیز بسته شده یا در دست انعقاد است و عملیات اجرایی بیش از ۵۰ پروژه نیز شروع شده است.

عزیزان ادامه داد: اجرای ۱۷ هزار هکتار شبکه فرعی نوید بسیار خوبی برای کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی استان است، با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۳۰۰ هزار تن افزایش تولید داریم و ۹۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری راه اندازی و بهره‌برداری از سه ایستگاه پمپاژ که جزو پروژه‌های نیمه تمام بوده نیز در دستور کار است .۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد فعال سازی واحدهای غیر فعال تولیدی استان نیز گفت: در استان ایلام ۱۶۷۷ واحد تولیدی در بخش کشاورزی، شیلات، دام، طیور باغبانی، مراتع و گلخانه در ۷ حوزه کاری مختلف داریم که از این تعداد واحد تولیدی ۵۵۲ واحد یعنی حدود ۳۳ درصد واحدها غیر فعال هستند.

عزیزان اظهار کرد: در سال جاری ۸۶ واحد تولیدی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان راه اندازی و فعال می‌شود که از این مبلغ بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان طرح تهیه و آماده معرفی به بانک شده است.

وی افزود: عمده این واحدهای غیر فعال واحدهای دامی هستند که با فعال شدن آنها امیدواریم بتوانیم موفقیت چشمگیری را در تولید گوشت قرمز داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: در بحث تولید گوشت مرغ و گوشت سفید نیز حدود ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان داریم و بیش از ۸۰ واحد مرغداری به صورت ماهانه فعال هستند و ۳ برابر نیاز استان نیز گوشت مرغ در استان تولید می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار