|

پیشنهاد جدید قیمت خرید تضمینی گندم

پیشنهاد جدید قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران، قیمت‌گذاری معقول و منصفانه را تنها راه حمایت از گندمکاران برشمرد و گفت: قیمت پیشنهادی ما برای خرید تضمینی گندم ۲۴۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم از این محصول است.

به گزارش مملکت ما، علیقلی ایمانی اظهار کرد: قانون خرید تضمینی گندم شاخص‌هایی را برای تعیین نرخ این محصول تعریف کرده که هزینه‌های تولید یک واحد متعارف به اضافه سود معقول برای کشاورز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، نرخ مبادله کالا درون و بیرون از بخش، نرخ محصول مشابه در خارج از کشور و هزینه‌های مترتب بر آن تا رسیدن به دست مصرف‌کننده از جمله این شاخصه‌ها است.

وی با بیان اینکه کمیته‌های کارشناسی با برگزاری نشست در موسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی اقدام به قیمت‌گذاری محصول گندم می‌کنند، افزود: در این نشست بنیاد ملی گندمکاران، موسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گندم این وزارتخانه و تشکل‌های دیگر حضور می‌یابند و اقدام به بحث‌های کارشناسی و سپس تعیین قیمت گندم می‌کنند تا پس از ارسال به شورای قیمت‌گذاری، قیمت نهایی اعلام شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران تاکید کرد: قیمت پیشنهاد ما برای محصول گندم در سال زراعی پیش‌رو ۲۴۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم گندم است که این قیمت در جلسه قبلی شورای قیمت‌گذاری مورد موافقت قرار نگرفت.

ایمانی ابراز امیدواری کرد در جلسه امروز شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی گندم مشخص شود و با اجماع موجود در شورا، قیمت معقول و منصفانه‌ای برای گندم اعلام گردد.

وی با بیان اینکه حمایت خاصی از کشاورزان انجام نمی‌شود، متذکر شد: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت‌ها چنگی به دل نمی‌زند که افزایش بهره‌وری را به همراه داشته باشد لذا تنها راه پوشش هزینه‌های تولید کشاورزان، رعایت نرخ معقول و منصفانه قیمت گندم است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران به افزایش ۱۳۲ درصدی قیمت کود و افزایش ۲۵ درصدی قیمت بذر در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش قابل‌توجه قیمت تراکتور، دستمزد، قطعات یدکی و دیگر ابزار موثر در تولید تنها با قیمت‌گذاری معقول و منصفانه جبران خواهد شد.

ایمانی با بیان اینکه با افزایش تورم، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بانک مرکزی اخیرا نرخ تورم را ۳۴.۸ درصد اعلام کرده که با این اوصاف، قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری به ۲۳۴ هزار ریال می‌رسد که این قیمت هم از نگاه کشاورزان معقول و منصفانه خواهد بود.

به گفته وی؛ دولت تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور خریداری کرد که از این میزان تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران افزود: در استان گلستان نیز مجموع مطالبات گندمکاران ۱۹۴ هزار میلیارد ریال اعلام شده که تاکنون ۱۸۴ هزار میلیارد ریال آن معادل ۹۵ درصد پرداخت شده و ۱۰ هزار میلیارد ریال آن باقی مانده است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار