|

تولید سالانه ۳۱ تن عسل در تربت حیدریه

تولید سالانه ۳۱ تن عسل در تربت حیدریه

معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گقت: سالانه ۳۱ تن عسل در ۸۵ زنبورستان این شهرستان، تولید و به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش مملکت ما، علیرضا قادری روز پنجشنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح سرشماری سراسری زنبورستان‌ها افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۴۹۲ کندو در شهرستان تربت حیدریه فعال است.

وی بیان کرد: علاوه بر این سالانه یک تن موم، ۷۲۹ کیلوگرم گرده گُل، ۵۸ کیلوگرم بره موم (ماده چسبناکی بوده که زنبور عسل در اطراف کندو برای جلوگیری از ورود سرما جمع‌آوری می کند) و ۵۱ کیلوگرم ژل رویال یا «شاه‌ انگبین» (ماده زرد روشن و بسیار مغذی که توسط غدد شیری زنبورهای عسل تولید می‌شود) پارسال در تربت حیدریه بدست می‌آید.

معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با بیان اینکه اطلاعات فوق در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی این شهرستان ثبت شده‌ است، گفت: سرشماری امسال از زنبورستان‌های این منطقه با کمک ۲۰ نفر از همکاران جهاد کشاورزی و اعضای تعاونی زنبورداران از هفتم مهرماه به مدت ۲ هفته انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری شامل تعداد و نوع کلنی‌، ظرفیت و همچنین آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبور عسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد در این سرشماری اخذ و در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

قادری از زنبوداران خواست به سرعت فرم خوداظهاری سرشماری زنبورعسل را تکمیل کرده و به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان تحویل دهند تا کارشناسان پهنه نسبت به بازدید و راستی آزمایی و ثبت زنبورستان مورد نظر در سامانه جامع اقدام کنند.

وی تاکید کرد: تمام خدمات برای زنبورداران نظیر بیمه کلنی، دریافت شناسنامه الکترونیکی، تسهیلات، شکر و دیگر موارد مرتبط منوط به ثبت در این سامانه است.

معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه افزود: عملیات میدانی طرح سرشماری سراسری زنبورداری‌های شهرستان با مشارکت کارشناسان پهنه در چهار مرکز جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

قادری گفت: با توجه به اهمیت کار و همچنین نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی محصولات زراعی و باغی و توسعه پایدار بخش کشاورزی، عملیات سرشماری با اعلام ممنوعیت کوچ زنبورستان‌ها به مدت ۲ هفته از زمان آغاز سرشماری به اجرا در می‌آید.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار