|

افزایش ۲۱ درصدی تولید چغندرقند در استان کرمانشاه

افزایش ۲۱ درصدی تولید چغندرقند در استان کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید چغندرقند بهاره امسال در استان با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته از مرز یک میلیون تن عبور کند.

به گزارش مملکت ما، فرهاد شریفی با اشاره به آغاز برداشت چغندر قند بهاره از مزارع استان کرمانشاه اظهار کرد: آمار سطح زیر کشت چغندر قند بهاره در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۱۴ هزار و ۳۱۰ هکتار است که پیش بینی می شود از این میزان محصول بیش از یک میلیون تن تولید شود.

وی افزود: این میزان نسبت به سال زراعی قبل از لحاظ واحد سطح بیش از ۱۶ درصد و از نظر تولید نیز حدود ۲۱ درصد افزایش نشان می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میانگین برداشت این محصول را ۷۰ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با پارسال در هر هکتار سه تن افزایش نشان می دهد.

شریفی با بیان اینکه در سال گذشته از سطح زیر کشت ۱۲ هزار و ۳۲۷ هکتار حدود ۸۲۶ هزار تن با عملکرد ۶۷ تن در هکتار محصول تولید شد اضافه کرد: تاریخ کشت چغندرقند بهاره از اواخر اسفند شروع و تا اواخر فروردین ادامه دارد و زمان برداشت این محصول نیز از اواسط شهریور شروع و تا پایان آذرماه دامه دارد.

وی قیمت تضمینی اعلام شده برای چغندرقند بهاره را به ازای هر کیلوگرم با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال اعلام کرد.

شریفی یادآور شد: هم اکنون ۲ کارخانه قند بیستون و اسلام آبادغرب در مجموع به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن آماده دریافت محصول چغندرکاران استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: محصول مازاد نیز به پنج یا ۶ کارخانه قند خارج از استان ارسال خواهد شد که در این زمینه این کارخانه ها با کشاورزان استان قراردادهایی را منعقد کرده اند.

وی با بیان اینکه چغندر قند در استان به صورت بهاره و پاییزه کشت می شود اضافه کرد: در کشت پاییزه این محصول نیز امسال از مجموع سه هزار و ۶۰۰ هکتار زمین زیر کشت در مجموع ۲۶۹ هزار تن برداشت شد.

شریفی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندر قند در کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد گفت: به دلیل تولید شکر از محصول چغندر قند و نیشکر و به دلیل جلوگیری از واردات شکر و همچنین به دلیل اینکه این محصول جزو محصولات استراتژیک محسوب می شود محصولی به عنوان کشت جایگزینی برای آن هنوز معرفی نشده است.

انتهای پیام/

نظرات