|

پیش بینی برداشت ۳۰۰ تن کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه

پیش بینی برداشت ۳۰۰ تن کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه

رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: فصل برداشت کلزا در این منطقه از اواخر خرداد تا اواسط تیرماه است که امسال برداشت ۳۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش مملکت ما ، سیدمحمد نجفی با بیان اینکه مرکز ثقل و پرمحصول کشاورزی تربت حیدریه بخش رُخ است، افزود: امسال ۱۰۵ هکتار اراضی جلگه رُخ زیرکشت محصول کلزا رفته و شوربختانه به دلیل سرما و یخبندان بسیار شدید دی ماه پارسال و خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی جاری، سطح قابل توجهی از انتفاع خارج و به صورت کود سبز بازگردانده‌ شد.

وی گفت: این بدان معناست امسال سطح قابل برداشت کلزای بخش رُخ ۶۵ هکتار و به طور متوسط از هر هکتار چهار تن محصول برداشت خواهد شد.
رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ رقم کلزای کاشته شده در این خطه را از نوع نپتون، هیدرومل و هامان عنوان کرد و افزود: اکنون سه دستگاه کمباین کاربرداشت کلزا را برعهده دارند و کلزای برداشتی به قیمت مصوب و به صورت تضمینی از کشاورزان توسط اداره غله تربت‌حیدریه خریداری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با پیشگیری از عوامل خسارت زا، گفت: در سطح ۶۵ هکتار با علف‌های هرز پهن برگ، ۶۵ هکتار با علف‌های هرز کشیده برگ و در سطح ۱۴۰ هکتار با شته مومی کلزا در این خطه مبارزه شد.

نجفی افزود: محصول کلزا نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد و در تناوب با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز موثر است.

وی گفت: محصول کلزا با قرار گرفتن در تناوب کشت، منجر به افزایش ۲۰ درصدی عملکرد، حاصل‌خیزی خاک و کنترل علف‌های هرز می‌شود.
رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ با بیان اینکه کلزا با اختصاص ۱۵ درصد کل تولید روغن گیاهی در جهان، بعد از سویا و نخل روغنی رتبه سوم را بین دانه‌های روغنی به خود اختصاص داده است، گفت: یکی از پتانسیل‌های کلزا، علوفه سالانه است و می‌توان در هر فصل یک تا ۲ تن ماده خشک کلزا در هر هکتار تولید کرد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار