مشکلات جدید هواپیماهای ATR در ناوگان هوایی کشور
هواپیماهای ATR زیانده شدند.
به گزارش مملکت ما ، شمسالدین فرزادیپور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خرید هواپیماهای برجامی، به زیانده بودن این هواپیماها اشاره کرد و گفت: از ۱۳ فروند هواپیمای ایتیآر خریداری شده فقط ۵ فروند فعال است. به گفته فرزادیپور، سال گذشته فقط یک فروند هواپیمای ایتیآر فعال بود و در این یک سال ۴ فروند هواپیما با تأمین قطعات و تعمیرات به چرخه پروازی بازگشته است. بازگشت هر هواپیمای زمینگیر شده ایتیآر به چرخه پروازی، نیازمند ۱.۵ میلیون دلار است.
وی در خصوص وضعیت بدهیهای ایرانایر بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار کرد: همچنان ۶۰۰ میلیون دلار بابت هواپیماهای برجامی بدهکار هستیم که ۴۷۵ میلیون دلار برای بانک مرکزی، ۷۰ میلیون دلار برای بانک صنعت و معدن و بقیه سود این بدهیهاست. مدیرعامل ایران ایر همچنین در خصوص هزینههای خرید قطعه هواپیما گفت: سال ۹۹ حدود ۳.۱ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۴ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱ حدود ۸ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹.۷ میلیون دلار برای خرید قطعات هزینه شده است.
فرزادیپور، نیاز سالانه این شرکت برای خرید قطعات را حدود ۵۰ میلیون دلار عنوان و تأکید کرد: این تخصیص اعتبار، ناشی از عدم رسیدگی در گذشته به دلایلی همچون کرونا، کاهش مسافر، افت درآمدها و غیره بوده است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید هواپیماهای ایتیآر بدهکار هستیم، افزود: یکی از مشکلات این بدهی آن است که تسهیلات را دلاری دریافت کردهایم که امروز با نرخ دلار امکان پرداخت وجود ندارد. به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، تعمیرات و تأمین بسیاری از قطعات هواپیما داخلی است و حتی موتور هواپیما یا هواپیمای کشورهای دیگر نیز در ایران تعمیر میشود.
انتهای پیام/
نظرات