|

کشت ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اهر به محصول دانه روغنی گلرنگ و کاملینا

کشت ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان اهر به محصول دانه روغنی گلرنگ و کاملینا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از کشت ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به محصول دانه روغنی گلرنگ و کاملینا خبر داد.

به گزارش مملکت ما، علی نجفی گفت: در راستای گسترش کشت دانه‌های روغنی و تامین روغن‌های خوراکی و امنیت غذایی، امسال در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر محصولات مهم کاملینا و گلرنگ کشت شده که طبق تخمین کارشناسان بیش از ۱۰۰۰ تن عملکرد محصولات دانه روغنی در سطح این شهرستان داشته باشیم. 

وی افزود: از کل سطح زیر کشت محصولات دانه روغنی ۲۷۰ هکتار محصول کاملینا و ۳۰ هکتار محصول گلرنگ می‌باشد که به دلیل ارزش و مقرون به صرفه بودن بسیار حائز اهمیت می‌باشند و بهترین زمان کاشت این محصولات خصوصا گلرنگ نیز اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه می‌باشد.

نجفی گفت: محصولات دانه روغنی از جمله گیاهان پهن برگ هستند که به عنوان یکی از بهترین گیاهان در تناوب زراعی با گندم و جو بشمار می‌روند و از کشاورزان درخواست داریم در کنار کشت محصولات گندم و جو به کشت دانه‌های روغنی ( کاملینا، گلرنگ و ...) نیز اقدام نمایند.

وی افزود: محصولات دانه روغنی به عنوان کالاهای اساسی و اهمیتی که برای تأمین روغن کشور دارد حتماً مسیر رشد و توسعه کاشت این محصول را در شهرستان اهر ادامه خواهیم داد و از کشاورزان منطقه می‌خواهیم ما را در این راه یاری کنند.

نجفی در ادامه همچنین بر تشدید مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی باغی و کشاورزی شهرستان اهر خبر داد.

وی از جمله نگرانی و دغدغه‌های اصلی حوزه کشاورزی را توسعه ساخت و سازهای غیر مجاز اراضی باغی و کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی در شهرستان اهر برشمرد و گفت: با وجود اخطارها و هشدارهای مختلف متاسفانه در برخی از مزارع و باغات این شهرستان شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر حفظ کاربری اراضی کشاورزی را مهمترین عامل در تأمین امنیت غذایی مردم عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به این امنیت غذایی، هرگونه ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه کشاورزی کاملاً ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص با اخذ مجوزهای لازم با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

رسول دوستی مسئول مرکز جهاد کشاورزی حومه اهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، کشت و تولید محصول دانه‌های روغنی را در کنار محصولات زراعی گندم و جو مهم برشمرد و افزود: با کشت محصولات دانه روغنی علاوه بر تأمین کالای اساسی کشور باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی در منطقه خواهد شد.

وی از کشاورزان خواست برای مقابله با فرسایش خاک، درآمدزایی و تبدیل آیش زرد به آیش سبز از محصولات تناوبی زراعی از جمله کشت دانه‌های روغنی مانند گلرنگ که کاملا با آب و هوای این شهرستان سازگار است استفاده کنند.

دوستی به کشاورزان اطمینان داد خرید دانه‌های روغنی کاملا تضمینی بوده و از بابت کشت محصولات دانه‌های روغنی از جمله کاملینا و گارنگ هیچ دغدغه و نگرانی نداشته باشند و در این راستا نیز در سطح شهرستان اهر مراکز خرید و فروش این محصولات ایجاد شده است.

وی در ادامه از کشاورزان خواست جهت کشت محصولات دانه روغنی در مزارع خود حتماً به کارشناسان مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه نمایند و از کم و کیف کاشت، داشت و برداشت این محصولات از راهنمایی کارشناسان استفاده نمایند.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار