|

توزیع سالانه ۱۲۰ هزارتن انواع کودهای کشاورزی در استان همدان

توزیع سالانه ۱۲۰ هزارتن انواع کودهای کشاورزی در استان همدان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: این شرکت به طور میانگین سالیانه حدود ۱۲۰ هزارتن انواع کودهای کشاورزی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می کند.

به گزارش مملکت ما، بهروز الیاسی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۵۷۰ مورد عملیات بازدید میدانی و پیگیری از طریق کشاورزان، نحوه توزیع و کیفیت کود در سطح استان مورد ارزیابی می گیرد.

وی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکتی است صد درصد دولتی و از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تهیه، تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده های مورد نیاز کشاورزی به ویژه کودهای کشاورزی را عهده دار است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان یادآور شد: این شرکت دارای بزرگترین شبکه مویرگی توزیع در کشور است که نهاده مورد نیاز کشاورزان را در نزدیکترین فاصله ممکن به زمین و باغ زراعی تحویل کشاورز می دهد که استان همدان در این شبکه توزیع ۱۰۰ کارگزار و عامل فروش فعال در سراسر استان دارد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از حمل و نقل اضافی و کاهش هزینه ها، با هماهنگی هایی که به انجام می رسد ۸۰ درصد کودهای مورد نیاز کشت های استان بطور مستقیم از مبادی و پتروشیمی های کشور به مقصد عاملان فروش در شهرستان ها حمل و ۲۰ درصد نیز در انبارهای سازمانی شرکت تخلیه می شود تا در مواقع مورد نیاز و در زمان پیک مصرف توزیع شود.

الیاسی بیان کرد: مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم به صورت شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل، در کنار کشاورزان و بهره برداران و تولید کنندگان بوده و با توجه به مشکلات فراوان در تدارک کودهای پایه، کوشیده است تا با تأمین به موقع کود خللی در امنیت غذایی کشور ایجاد نشود.

این مقام مسئول در خصوص رابطه امنیت غذایی با تأمین کودهای کشاورزی توضیح داد: تغذیه گیاهی رابطه مستقیمی با کیفیت تولیدات کشاورزی دارد و اگر از تغذیه بهینه گیاهی غافل شویم در تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم دچار مشکل می شویم که بر همین اساس دولت با پرداخت بیش از ۵۰ درصد یارانه به کودهای کشاورزی، این نهاده مهم با نازلترین قیمت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان همدان افزود: در سال زراعی که در پایان آن هستیم از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان مردادماه سالجاری ۱۰۰هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه ای ازت، فسفات و پتاس در استان همدان تأمین، تدارک و توزیع شده است.

الیاسی اظهار کرد: این میزان کود بر اساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی و از طریق صدور بیش از ۴۰۵ هزار حواله الکترونیکی در سامانه پهنه بندی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این سال زراعی برای اطمینان از سلامت کودها، تعداد ۱۵۰ مورد از کودهای وارده به انبارهای سازمانی شرکت و انبارهای کارگزاران و عاملان فروش نمونه برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده های کشاورزی شرکت واقع در کرج ارسال شده است که پس از دریافت تائیدیه اصالت و استاندارد در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

الیاسی گفت: کیفیت کودهای کشاورزی تأمین، تدارک و توزیع توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و با نظارتی که صورت می گیرد اگر کود تقلبی و بی کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود که همین موضوع باعث شده کشاورزان و باغداران کودهای خود را با نام و نشان این شرکت با اطمینان خاطر تهیه و در مزارع خود مصرف کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: برنامه کودی استان در سالجاری، ۱۳۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازت، فسفات و پتاس است که شامل ۱۰۹ هزار و ۳۵۰ تن کود ازت، ۱۴ هزار و ۱۰۰ تن کود فسفات و ۶ هزار و ۵۵۰ تن کود پتاس است.

وی با بیان اینکه در پنج ماه سالجاری در مجموع ۳۸ هزار و ۲۰۰ تن در استان کود تدارک و توزیع شده است افزود: هم اکنون حدود ۱۳ هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان برای کشت های پاییزه آماده توزیع است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی کود در کشور، علاوه بر تأمین کودهای کشاورزی یارانه دار، به منظور افزایش تنوع کودی اقدام به عقد تفاهم نامه با شرکت های تولیدی کرده است که می توانند محصولات خود را که دارای استانداردهای لازم هستند از طریق شبکه بزرگ کارگزاری این شرکت عرضه کنند.

وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر اینکه گام مهمی در حمایت از تولید داخلی است در خودکفایی کشور به کودهای کشاورزی نیز نقش بسزایی را ایفا کرده بطوری که در حال حاضر ۹۰ درصد کود مورد نیاز کشور در داخل تأمین می شود.

الیاسی از برگزاری همایش های آموزشی ترویجی و معرفی محصولات کودی توسط این شرکت خبر داد و افزود: این برنامه ها با استقبال مسئولان، دانشگاهیان، باغداران و کشاورزان استان مواجه می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سالجاری نیز این همایش در خرداد ماه با حضور ۲۱ شرکت تولیدی و با هدف آشنایی کشاورزان با انواع کودهای جدید و دانش بنیان برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار