|

جشن شکرگزاری گندم در ملایر برگزار می‌شود / پیش‌بینی برداشت ۱۲ هزار تن گردو و بادام

جشن شکرگزاری گندم در ملایر برگزار می‌شود / پیش‌بینی برداشت ۱۲ هزار تن گردو و بادام

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از اراضی کشاورزی این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۵۰ تُن گردو و بادام برداشت شود.

به گزارش مملکت ما، علیرضا زنگنه اظهار کرد: چهار هزار و ۳۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت گردو است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت، هشت هزار و ۸۵۰ تُن گردو برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال سرمازدگی در سطح باغ‌های گردو بادام نداشتیم، افزود: سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر نیز زیر کشت بادام است که با توجه به بارش‌های خوب امسال، حدود سه هزار تُن تولید بادام از اراضی این شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: از این میزان سطح زیرکشت، ۷۵۰ هکتار گردو در بخش جوکار است که از این میزان ۳۵۰ هکتار آن مختص روستای «علی‌آباد دمق» است که امسال برای سومین سال متوالی جشنواره برداشت گردو و بادام در این روستا برگزار شد.

انجام ۱۹ هزار پیوند سرشاخه‌کاری گردو در ملایر

زنگنه بیان کرد: بیشتر مصرف گردو و بادام ملایر داخلی است و امسال ۱۹ هزار مورد پیوند سرشاخه‌کاری گردو در سطح این شهرستان داشتیم که بیشتر آن ارقام دیرگل و پُر بازده بودند.

وی با بیان اینکه بخش سامن بیشترین سطح زیر کشت بادام این شهرستان را دارد، ادامه داد: از مجموع کل سطح زیر کشت بادام در شهرستان ملایر ۲ هزار هکتار آن در سامن، آورزمان و روستاهای همجوار آن است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ترویج کشت بادام دیم را از اهداف جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه بادام دیم، علاوه بر رشد تولید، سوددهی بسیار خوبی برای کشاورزان دارد.

زنگنه با بیان اینکه بادام دیم یک درخت بسیار مقاوم است که می‌تواند در بخش‌های مختلف ملایر به ویژه روستاهای کم‌آب کشت شود، افزود: این محصول ارزش‌افزوده خوبی برای کشاورزان به دنبال دارد.

وی یادآور شد: روستای ضربعلی از توابع بخش سامن یکی از روستاهای ملایر با بیشترین میزان تولید بادام است که در همین راستا برای نخستین سال، جشنواره آیین شکرگزاری برداشت بادام در این روستا برگزار شد.

جشن شکرگزاری گندم در ملایر برگزار می‌شود

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه این شهرستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در استان پیشتاز است، گفت: انگور یکی از مهمترین محصولات کشاورزی ملایر است که دارای برند جهانی است و سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور از حدود ۱۲ هزار هکتار باغ برداشت می‌شود.

زنگنه بیان کرد: در همین راستا و برای شکرگزاری تولید و برداشت محصولات کشاورزی، هر سال جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره گردو و بادام علی آباد دمق، بادام روستای ضربعلی؛ جشنواره انگور، خوشه برتر دره جهانی جوزان، جشنواره آلبالو زنگنه برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را شکرگزاری برداشت محصول، معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های کشاورزی و باغداری این شهرستان و ترویج هر چه بیشتر محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: طی روزهای آتی جشن شکرگزاری برداشت محصول گندم در این شهرستان برگزار خواهد شد که بیش از ۶۰ هزار تُن گندم تضمینی امسال از کشاورزان خریداری شد که بی‌سابقه است.

انتهای پیام/

نظرات

پربازدید ترین اخبار